دوران خوش تجاری ایران و کانادا شروع می گردد؟

به گزارش فروش برتر، حضور جاستین ترودو به عنوان نخست وزیر کانادا این نوید را می داد که روابط ایران و کانادا فرایند معکوس به خود گرفته و حجم تجارت میان دو کشور افزایش پیدا کند.

دوران خوش تجاری ایران و کانادا شروع می گردد؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه مالی خبرنگاران، حضور استفان هارپر در سمت نخست وزیری کانادا و دشمنی دیرینه وی با ایران باعث شده بود تا اتفاقاتی ناگهانی از جمله بسته شدن سفارت این کشور در ایران به وقوع بپیوندد.

اما با رفتن وی و روی کار آمدن ترودو فرصت توسعه روابط از جمله روابط تجاری میان تهران و اتاوا فراهم شد و وی بارها گفت که خواهان برقراری روابط دوباره با ایران است.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران تا قبل از روی کار آمدن ترودو، تراز تجاری ایران و کانادا منفی بود و این آمار نشان می دهد که حجم واردات ایران از کشور کانادا در نیمه نخست سال جاری چیزی بالاتر از 40 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که حجم صادرات ایران به کانادا در این مدت کمتر از 5 میلیون دلار بوده است.

اما پس از گذشت چند ماه از تغییر نخست وزیر این کشور حجم تجارت میان ایران و کانادا فرایند صعودی طی نموده است و بر اساس آمار گمرک ایران طی ده ماه ابتدایی سال 94 واردات ما از این کشور بیش از 59 میلیون دلار بوده است و همچنین میزان صادرات ما در این مدت زمانی نیز به بیش از 14 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، در این مدت به لحاظ ارزشی چیزی حدود 19 میلیون دلار به واردات ما از این کشور افزوده شده است و در رابطه با صادرات نیز طی 4 ماه می توان گفت نزدیک به 9 میلیون دلار یعنی بیش از 2 برابر حجم صادارت ما در 6 ماه نخست سال 94 افزایش داشته ایم.

هر چند تراز تجاری ما با این کشور همچنان منفی است اما این آمار نشان می دهد، تغییر کرسی های مجلس کانادا و علاقه مندی نخست وزیر جدید این کشور به ارتباط با ایران بی تاثیر نبوده و شرایط مساعد تجاری میان دو کشور را فراهم نموده است.

در راستای سخنان نخست وزیر کانادا در حاشیه اجلاس مالی داووس که گفته بود، موضوع برطرف تحریم های یک جانبه این کشور علیه ایران به زودی در نشست کابینه آنالیز خواهد شد و پیشتر نیز برایان توبین، وزیر سابق دولت کانادا، گفته بود که ممکن است کانادا به دنبال اتحادیه اروپا و آمریکا، به زودی تحریم های خود علیه ایران را لغو کند این تحریم ها برای تسهیل روابط تجاری بر طرف شد.

همچنین دولت کانادا برای اولین بار تأکید کرد که میخواهد تحریم های تهران را لغو کند، بنابراین هواپیمایی بمباردیراکسپرس می تواند به ایران صادرات انجام دهد.

در ادامه نخست وزیر کانادا اظهار نموده بود که شرکت های کانادایی برای برداشته شدن هرچه زودتر تحریم های ایران از سوی دولت این کشور مشتاق هستند و دولت کانادا نیز میخواهد، تحریم هایش علیه ایران را لغو کند و در این راستا دولت این کشور امروز تحریم هایش علیه ایران را برداشته و بازرگانان و تجار می توانند فعالت خود را شروع نمایند اما کانادا محدودیت ها در صادرات فن آوری ها و کالاهای هسته ای و هر چیزی که به ایران برای پیشرفت برنامه موشکی یاری کند را حفظ نموده است.

در پی صحبت های مقامات و آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران قبل از برطرف تحریم ها و تغییر نخست وزیر کشور کانادا روابط تجاری دو کشور سیر صعودی به خود گرفته است و امیدواریم با برطرف موانع از سر راه تجارت با لغو تحریم های جهانی و همچنین برطرف تحریم های یک طرفه کانادا علیه ایران با توجه به اشتیاق تجار و بازرگانان کانادایی برای ارتباط با ایران تراز تجاری ما با این کشور مثبت گردد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 626

به "دوران خوش تجاری ایران و کانادا شروع می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوران خوش تجاری ایران و کانادا شروع می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید