خبرنگاران کنشگران به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مشورت دهند

به گزارش فروش برتر، تهران- خبرنگاران- یک استاد دانشگاه گفت: مجلس باید نماد مردم سالاری و نخبه گرایی فرهنگی در کشور باشد. مجموعه های مشورتی از فعالان فرهنگی باید در کمیسیون فرهنگی مجلس سامان یابند تا آگاهی خود را از فرهنگ و رسانه و امور تربیتی به نمایندگان منتقل نمایند.

خبرنگاران کنشگران به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مشورت دهند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شروع به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه اقتصاد و فرهنگ در صدر اولویت های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و فراوری و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع گیری های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

تاکید بر اقتصاد و فرهنگ به عنوان دو مفهوم کلیدی البته از سال گذشته در دستور کار مسئولان و به عنوان مبنایی کلیدی در تصمیمات مورد توجه قرار گرفته بود اما شاید این بار توجه به این دو مفهوم و مخاطب قرار دریافت مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب در این راستا بتواند شرایطی عملی را برای تحقق آن فراهم سازد.

اولویت های نظام در مسائل فرهنگی حائز اهمیت و خطیر است

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران ضمن تاکید رهبر معظم انقلاب بر اولویت های مالی و فرهنگی به عنوان دستور کار مهم مجلس یازدهم، اعلام کرد: نسبت بین فرهنگ و اقتصاد اساسا نسبت اولویت اول و دوم نیست؛ به لحاظ ذاتی، فرهنگ در کنار اقتصاد اولویت دارد.

دکتر سید مجید امامی اضافه نمود: رشد سریع و سرعت بالای تغییرات فرهنگی موجب عقب ماندن نظام فرهنگ از حفظ گفتمان با جامعه است. اسم این شرایط را چالش بازفراوری و حفظ امنیت فرهنگی می گذارم. در سه عرصه اولویت فرهنگ احساس می گردد؛ چالش اول بازفراوری نرم هویت و سرمایه فرهنگی اسلامی ایران و انقلاب اسلامی برای نسل جدیدی که در فرهنگ و زبان از آنها فاصله گرفته ایم و دیگران در حال بازفراوری فکر برای آنان هستند و اگر نتوانیم حکمت، هویت و هستی فرهنگی خود را به زبان سبک زندگی نسل جدید بازفراوری کنیم، امنیت فرهنگی ما در خطر است.

چالش دوم این است که نظام رسمی فرهنگی ما به دلیل موازی کاری ها و تغییر الگوی مدیریت فرهنگی، توان چندانی ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای متولی باید بپذیرند در عصر جهانی شدن فضای عمل، فراوری، توزیع و مصرف فرهنگی عوض شده است؛ در نتیجه باید ساختار نیروی انسانی و سیاست ها کاملا تغییر کند.

امامی توضیح داد: بنابراین مجلس جدید باید با درک این شرایط، یاری و ریل گذاری کند که زمین حمکرانی فرهنگی تغییر یابد. زمان کنشگری فرهنگی دولت ها گذشته اما دولت ها و نظام های رسمی هنوز موثر اند و این ریل گذاری برعهده مجلس است.

نکته سوم که دغدغه رهبر معظم انقلاب را رقم می زند و باعث شده ایشان فرهنگ را حقیقتا اولویت نظام بدانند، در عرصه ارتباطات جامعه و آموزش و پرورش است. متاسفانه به دلیل فقدان نگاه کارشناسی، بی توجهی و جمع نشدن نخبگان در کمیسیون های مرتبط مانند کمیسیون آموزش و کمیسیون فرهنگی و آموزش و پرورش، این حوزه امروز تنگه احد انقلاب اسلامی است.

وی اضافه نمود: امروز عرصه غیررسمی تربیت و الهام گیری، صداقت و سبک زندگی نوجوانان از جای دیگری تدبیر می گردد و باید نظام تعلیم و تربیت غیررسمی به شدت فعال و به تعلیم و تربیت غیررسمی توجه بیشتری گردد؛ یعنی مساجد، مبلغان و استادیوم ها به عنوان خط مقدمه تربیت غیررسمی بازفراوری شوند و برای آنها انتظاراتی تعریف گردد.

احتیاجمند طرح های تحول سازمانی بسیار فوری در دستگاه های فرهنگی هستیم

این استاد دانشگاه ضمن برشمردن نقاط ضعف کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعضی تصور می نمایند چون شورای عالی انقلاب فرهنگی اتاق فرماندهی فرهنگی کشور است، کمیسیون فرهنگی و آموزشی مجلس هیچ کاره است و این کمیسیون ها بی اثرترین کمیسیون های مجلس هستند و نباید رشد نمایند.

وی اضافه نمود: درحالی که کار شورای عالی، سیاستگذاری کلان و راهنمایی های کلان است و عرصه تامین، برنامه ریزی و نظارت بر وزارت خانه ها و سازمان های فرهنگی کار مجلس است که عملا توسط مجلس رها شده است. در نتیجه کمیسیون فرهنگی و آموزشی همین وظیفه اولیه خویش (که سایر کمیسیون ها در حوزه استحفاظیشان را دارند) را انجام نمی دهند.

امامی یادآور شد: احتیاجمند طرح های تحول سازمانی بسیار فوری در دستگاه های فرهنگی هستیم که بتوانند با بودجه اندک و محدودکردن و حداقل سازی این دستگاه ها، آنان را به عرصه تنظیم گری و ریل گذاری به جاده خالص فرهنگی بازگرداند.

مجلس باید نماد مردم سالاری و نخبه گرایی فرهنگی باشد

این استاد دانشگاه توضیح داد: این متولیان باید نگاه سیاسی را کنار بگذارند و فارغ از نگاه سیاسی، باندی و قدرت سالارانه با هم همکاری نمایند. نگاه مجلس به دولت، دشمن نظام نباشد و نگاه دولت هم به مجلس این نباشد. مجلس و دولت باید این نگاه ها را عوض نموده و انتظارشان را از همدیگر به صورت کارشناسانه تغییر دهند.

مجلس باید نماد مردم سالاری و نخبه گرایی فرهنگی در کشور باشد. مجموعه های مشورتی از فعالان فرهنگی باید در کمیسیون فرهنگی مجلس سامان یابند که بتوانند آگاهی خود را از کف زمین فرهنگ و رسانه و امور تربیتی به نمایندگان منتقل سازند.

در کمیسیون های مرتبط باید بین سه تا ده مشاور ارشد به کار گرفته شوند (البته اکنون هستند ولی باید فعال شوند) و این مشاوران ارشد در قالب یک گروه حرفه ای و تخصصی، مهمترین موضوعات در هر وهله و عرصه ای را برای نمایندگان آن کمیسیون کالبدشکافی نمایند. با این فرض که آن نماینده در کمیسیون فرهنگی خود یک کارشناس ارشد در حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی باشد، این دو در کنار هم (مشاوران و نمایندگان) موثر هستند. امامی در پایان تاکید نمود: امروز کمیسیون فرهنگی یک مشاور دارد، در صورتی که به هیئت مشاوران احتیاج دارد. نگاه حوزه فرهنگی مجلس باید به حوزه اقتصاد سیاسی فرهنگ اصلاح گردد تا بتواند حرف واقعی بزند؛ باید توجه اساسی به زیرساخت های اقتصاد سیاسی در کشور ما ملحوظ نظر باشد.

وی اضافه نمود: اگر می خواهند مثلا در ورزش تحولی ایجاد نمایند، باید اقتصاد سیاسی ورزش را بشناسند و از ملاحظه کاری در مواجهه با باندهای مسلط که این عرصه را تطمیع می نمایند، خودداری نموده و بی محابا با آنان برخورد نمایند. این تفکر و برخورد بی محابا باید به تمام زیرساخت های اقتصاد سیاسی (و در همه حوزه ها) تسری یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 831

به "خبرنگاران کنشگران به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مشورت دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کنشگران به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مشورت دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید