فراوری نخستین تصاویر سونوگرافی از راه دور از بدن انسان ها

به گزارش فروش برتر، پژوهشگران موسسه ام آی تی به تازگی پیروز به فراوری نخستین تصاویر لیزری فراصوت (سونوگرافی) از راه دور از بدن انسان ها شده اند.

فراوری نخستین تصاویر سونوگرافی از راه دور از بدن انسان ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، تصویربرداری از راه دور می تواند بسیار کاربردی باشد و به پزشکان در ارزیابی سلامت نوزادان، قربانیان سوختگی و بازماندگان تصادف در مکان های دورافتاده یاری کند.

امواج فراصوت نسبت به سایر روش های تصویربرداری مزایایی از جمله تابش غیریونساز، هزینه نسبتاً کم و قابل حمل بودن دارد. تابش غیریونساز امواج الکترومغناطیسی با طیف 400 نانومتر تا بالاتر از یک متر هستند که توان یونیزه کردن اتم ها را ندارند. تجهیزات فعلی فناوری فراصوت، سیستم سونوگرافی قدیمی و دستگاه های قابل حمل دستی اند. این روش برای انتقال و سپس تشخیص امواج صوتی منعکس شده و پراکنده در سطح بدن به قرارگیری مبدل های پیزوالکتریک روی بدن بیمار احتیاج دارد. از این روش پزشکان نمی توانند در مواردی مانند نوزادان، قربانیان سوختگی یا سایر بیماران با پوست حساس استفاده نمایند.

اکنون دانشمندان موسسه ام آی تی برای این امر راه حلی پیدا نموده اند. آنها به تکنیک جدید سونوگرافی با لیزر دست یافته اند که می تواند به عنوان جایگزین سونوگرافی و راهی برای دیدن درون بدن بیمار باشد. مزیت آن نسبت به روش های پیشین این است که به حضور بیمار احتیاج نیست و از راه دور نیز این امر امکانپذیر است.

این روش از یک سیستم لیزر برای تصویربرداری از راه دور و مشاهده درون بدن یک فرد استفاده می نماید.

دانشمندان به صورت آزمایشی بازوان چند داوطلب را تصویربرداری کردند و ویژگی های بافت مشترک مانند ماهیچه، چربی و استخوان را تا حدود 6 سانتی متر زیر پوست مشاهده کردند. این تصاویر در مقایسه با تصاویر سونوگرافی معمولی با استفاده از لیزرهای از راه دور متمرکز بر یک داوطلب و از فاصله نیم متری ایجاد می شوند.

برایان دابلیو آنتونی، یکی از پژوهشگران این مطالعه، گفت: اکنون سیستمی را توسعه داده ایم که می توانیم سونوگرافی را راحت تر و از راه دور انجام دهیم.

برای توسعه این تکنیک، دانشمندان لیزرهای 550/1 نانومتری را انتخاب کردند. دانشمندان این ایده را با استفاده از یک لیزر پالس شده در 550/1 نانومتر برای فراوری امواج صوتی و یک لیزر مداوم تنظیم شده به همان طول موج آزمایش کردند تا از راه دور امواج صوتی منعکس شده را تشخیص دهد. سیستم یادشده یک ردیاب حرکتی حساس نیز دارد که ارتعاشات روی سطح پوست حاصل از امواج صوتی را که باعث می گردد عضلات، چربی ها و سایر بافت ها افزایش یابد، اندازه گیری می نماید.

حرکت سطح پوست که به وسیله امواج صوتی منعکس شده ایجاد می گردد، باعث تغییر در فرکانس لیزر می گردد که می تواند اندازه گیری گردد. با اسکن مکانیکی لیزرها روی بدن، دانشمندان می توانند داده های مکان های مختلف بدن را به دست آورند و تصویری از منطقه مورد نظر ایجاد نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 444

به "فراوری نخستین تصاویر سونوگرافی از راه دور از بدن انسان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نخستین تصاویر سونوگرافی از راه دور از بدن انسان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید