تبادل تجربه ایران و چین در زمینه تبدیل دانش به ثروت

به گزارش فروش برتر، خبرنگاران: دبیر شورای عالی انقلاب در ملاقات با رئیس آموزشگاه علوم چین گفت: ایران و چین در زمینه انتقال تجربیات علمی و فناوری به ویژه در بخش برنامه ریزی تبدیل ایده به ارزش افزوده و ثروت می توانند همکاری های خوب وموثری داشته باشند.

تبادل تجربه ایران و چین در زمینه تبدیل دانش به ثروت

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، لو جین بائو رئیس آموزشگاه ملی علوم جمهوری خلق چین صبح امروز با محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا ملاقات و مصاحبه کردند.

در ابتدای این ملاقات که جمعی از مسئولان و مدیران دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آن حضور داشتند، مخبر دزفولی ضمن خوشامد گویی به هیئت چینی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با امر و اراده رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی ره تشکیل شد و هدف اصلی از تشکیل این نهاد عالی، ساماندهی شرایط نابسامان دانشگاه ها و همچنین ترسیم چشم انداز کشور در عرصه علم و فناوری بود.

وی اضافه نمود: با گسترش حوزه عملکرد و اختیارات این نهاد که حاصل توانمندی ها و قابلیت های آن بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مدیریت راهبردی علم، تحقیقات، فناوری و فرهنگ کشور را بر عهده گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق نهادهای تاثیرگذار و مفید در حوزه علم و فناوری در کشورمان در سال های اخیر، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است.

مخبر دزفولی گفت: نگاه به علم به عنوان یک امر مقدس و ودیعه ای الهی و نعمت خداوند متعال، باعث شد تا در جمهوری اسلامی متدینین و دینداران علم پیشرفت های علمی را بر دوش گیرند و دانشمند مسلمان و معتقد ایرانی کار علمی را نوعی عبادت محسوب کرد و آن را به نحو احسن انجام داد.

وی اضافه نمود: مانند آنچه که شما در کشورتان تحت عنوان آموزشگاه علوم تاسیس نموده اید، نهادهای فرهنگستان علوم، زبان و ادب فارسی، هنر، علوم پزشکی و ... توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی پایه گذاری شده و امروز این فرهنگستانها تبدیل به محل اجتماع نخبگان و دانشمندان علوم و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران شده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار پیشرفت های علمی و فناوری کشورمان در سالهای اخیر ادامه داد: ما در ابتدای انقلاب 4 هزار عضو هیئت علمی داشتیم اما امروز این تعداد به بیش از 70 هزار نفر رسیده و تعداد دانشجویان ما نیز از 170 هزار در سالهای ابتدای انقلاب اسلامی به بیش از 4 و نیم میلیون نفر رسیده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: تعداد 28 دانشگاه جامع کشورمان در سال 1357 امروز به بیش از 200 دانشگاه جامع رسیده و این نشان از یک حرکت ملی و پرشتاب در جهت پیشرفت علمی دارد.

وی اضافه نمود: در کنار این رشد کمی، رشد کیفی و گسترش حوزه های علمی و فناوری نیز در کشورمان صورت گرفت و من امروز با جرات می گویم که علیرغم میل دشمنان ملت ایران، در همه زمینه های علمی و فناوری پیشرفته در ایران کارهای عمیق و قابل توجهی انجام گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در زمینه نانو، زیست فناوری، هوا فضا، ژنتیک، شبیه سازی و .... دانشمندان کشورمان دستاوردهای شگرف و باورنکردنی داشته اند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: با توجه به این دستاوردها و پیشرفت ها و به منظور ترسیم یک خط مشی روشن در این جهت و جلوگیری از اتلاف منابع، با امر رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی نقشه جامع علمی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در جهت اجرا قرار گرفته است.

مخبر دزفولی گفت: در زمینه انتقال تجربیات علمی و فناوری و به ویژه در بخش برنامه ریزی برای تبدیل ایده به ارزش اضافه نموده و ثروت ایران و چین می توانند همکاری های خوب وموثری داشته باشند.

در ادامه این ملاقات لو جین بائو هم طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: ایران سال 1394 با ایران 15 سال پیش تفاوتهای بسیار زیادی نموده است.

وی اضافه نمود: پیشرفت های علمی و فناوری ایران امروز در همه ابعاد و در شهرهای این کشور به چشم می خورد.

رئیس آموزشگاه ملی علوم جمهوری خلق چین در تشریح وظائف این نهاد نیز ادامه داد: آموزشگاه علوم جمهوری خلق چین دارای یک مرجعیت عالی علمی است و زیر نظر رئیس جمهور به انجام وظائفی مانند دیپلماسی علم و فناوری، تشویق دانش آموختگان چینی در سایر کشورها برای بازگشت به کشورشان اشتغال دارد.

بائو گفت: کشور چین نیز مانند ایران دارای یک برنامه بلند مدت در حوزه علم و فناوری است که هم اکنون 12 برنامه 5 ساله علم و فناوری ذیل این برنامه دراز مدت اجرا شده و در حال تدوین برنامه سیزدهم هستیم.

وی در خاتمه اضافه نمود: رشد سریع مالی چین در سال های اخیر تا حدود زیادی بر پیشرفت های علمی و فناوری این کشور تکیه دارد و ما توانسته ایم با بهره گیری از فناوری های پیشرفته ضمن بالابردن بهره وری واحدهای تولیدی، حجم و کیفیت تولیدات صنعتی خود را افزایش دهیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 397

به "تبادل تجربه ایران و چین در زمینه تبدیل دانش به ثروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل تجربه ایران و چین در زمینه تبدیل دانش به ثروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید