انتقال آب از زنجان به همدان سرعت می گیرد

به گزارش فروش برتر، حمید نصرتی قانعی - همدان ـ خبرنگار:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: سال جاری برای ادامه طرح انتقال آب از سد تالوار زنجان به همدان حدود 5 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

انتقال آب از زنجان به همدان سرعت می گیرد

منصور ستوده در بازدید یک روزه خبرنگاران استان همدان از روند اجرای سدهای خرمرود تویسرکان و گرین نهاوند اظهار کرد: سال قبل نیز حدود 5 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد که حدود 14 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص دادند. وزیر نیرو در نامه ای به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای ادامه و اتمام این طرح در بازه زمانی معین، تامین اعتبار در حدود 100 میلیارد تومان را تقاضا نموده است. وی ادامه داد: سهم حقابه همدان از این طرح که مصوب سفر رهبری در سال 83 است، 63 میلیون مترمکعب است. همچنین ساخت تصفیه خانه سد نیز حدود 240 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

  • ویژگی فنی سد خرمرود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود ویژگی فنی سد خرمرود تویسرکان را سرمایه گذاری و اجرای 100 درصدی طرح توسط بخش خصوصی مطرح کرد و گفت: این سد 36 ماه بازه زمانی پیمان ساخت را در مجاورت روستای اشتران تویسرکان دارد. برای دسترسی بهتر به سد در حال ساخت نیز حدود یک کیلومتر راه جدید ساخته شد که به زودی آسفالت ریزی می گردد. ستوده اعلام کرد: سهم آب مصرفی برای هر بخش به این ترتیب معین شد: 4/1 میلیون مترمکعب زیست محیطی، 5/1 میلیون مترمکعب صنایع، 3/1 میلیون مترمکعب شرب و 3 میلیون مترمکعب کشاورزی. برای کنترل سیلاب نیز فرازبند طرح اجرا شد. ساخت طرح 14 مرداد 1396 شروع شده است و تاکنون معارضی برای ساخت طرح نداشته ایم.

وی با اشاره به این که اکنون 72 دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین سدسازی در این طرح فعال است، اضافه نمود: 149 نفر نیرو به صورت مستقیم و 150 نفر هم غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار هستند. پیش بینی هزینه ساخت طرح تا زمان معین شده 316 میلیارد تومان است. امکان دارد هزینهساخت با نوسان قیمت ها و فهرست بهای به روز و جدید تا 400 میلیارد تومان هم افزایش یابد. این مسئول شرح داد: با اتمام طرح آب 40 روستا، بخش های زیست محیطی، صنایع، شرب و کشاورزی منطقه تامین خواهد شد. اکنون سد 6/26 درصد پیشرفت کاری دارد و حجم مخزن هم 2/8 میلیون مترمکعب است.

  • افزایش بارش ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان درباره فرایند ساخت سد گرین نهاوند نیز با اشاره به بارش 604 میلی متری استان همدان در سال جاری و افزایش 55 درصدی آن نسبت به سال قبل بیان نمود: امسال در ایستگاه مطالعاتی گرین، بیش از هزار میلی متر بارندگی داشتیم و آورد آب رودخانه هم در هر سال 50 میلیون مترمکعب است. با این آورد مناسب آب اکنون سد گرین نهاوند در مجاورت رشته کوه های گرین نهاوند و روی رودخانه گاماسیاب با اعتباری حدود 250 میلیارد تومان و حجم تنظیم آب سالانه بیش از 22 میلیون مترمکعب در دست ساخت است. اکنون در کنار این سد یک نیروگاه برق آبی با ظرفیت فراوری برق 8/2 مگاواتی فعال است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا تردیدهایی که درباره احتمال هدررفت آب از دیواره دریاچه سد وجود داشت رفع شده است، گفت: ارتفاع پیش بینی شده اولیه دریاچه سد 114 متر بود که بعد به 70 متر کاهش یافت. سد به لحاظ هدررفت احتمالی آب از لایه های زیرین و پیرامونی دریاچه، مطالعه اساسی شد. به این لحاظ هم مسئله ای ندارد حتی در مقابل زلزله تا لرزش زمین بیش از 8 ریشتر سنجیده و مقاوم خواهد شد. آب سد بعد از ساخت برای شرب، صنعت، کشاورزی و مصارف زیست محیطی اختصاص داده خواهد شد. با شروع آبگیری سد و بهره برداری از آن، دریاچه ای به وسعت 50 هکتار در پشت دیواره سد ایجاد خواهد شد. ستوده یادآور شد: این طرح نیز توسط بخش خصوصی در دست اجراست و اکنون 26 درصد پیشرفت دارد. هدف از اجرای این طرح، تامین آب شرب، صنعت، کنترل سیلاب و ایجاد فضای مفرح برای گسترش صنعت گردشگری و غیره پیرامون فضای دریاچه سد است. هزینه پیش بینی ساخت سد تا 353 میلیارد تومان طبق تغییرات قیمت هاست.

  • واگذاری طرح ها به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگاران که آب منطقه ای برای حمایت از بخش خصوصی و واگذاری طرح هایش چه اقدامی انجام داده است به تعداد سدهای استان مانند سد کلان ملایر با ظرفیت 40 میلیون مترمکعب، سرابی تویسرکان با ظرفیت 2/9 میلیون مترمکعب و شنجور رزن با ظرفیت 5 میلیون مترمکعب اشاره نمود و گفت: در سال های اخیر برای افزایش فعالیت بخش خصوصی و حمایت از این بخش در حوزه آب منطقه ای حدود 500 میلیارد تومان اجرای طرح آب منطقه ای مانند سد گرین، خرمرود و غیره به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده است تا دولت فقط در این حوزه سیاست نظارت را اجرا کند و تصدی گری را کاهش دهد. همچنین اکنون در حوزه آب رسانی خط انتقال سدهای سرابی تویسرکان و کلان ملایر به ترتیب 96 و 85 درصد پیشرفت کاری و تصفیه خانه های تویسرکان و ملایر نیز 63 و 75 درصد پیشرفت کاری دارند.

ستوده با یادآوری این که سال قبل فقط 13 طرح در حوزه آب منطقه ای استان اعتبار 6/29 میلیارد تومانی داشت و امسال به 2/62 میلیارد تومان افزایش یافته است، اضافه نمود: از سال 93 برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب استان 3674 حلقه چاه غیرمجاز با طول 126 کیلومتر مسدود شد که به ذخیره 262 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی منجر شد. در دشت های اسدآباد، نهاوند و تویسرکان سطح آب 60 سانتی متر بالا آمد. در دشت های کبودراهنگ، همدان و بهار هم کاهش سطح آب زیرزمینی ثابت شد.

وی یادآور شد: متوسط حجم نزولات جوی استان با متوسط بارندگی 330 میلی متری، حدود 6424 میلیون مترمکعب در سال است که حدود 60 درصد آن تبخیر می گردد. 5/2 میلیارد مترمکعب منابع آبی موجود استان به عنوان منابع آب تجدیدپذیر در دسترس است که سهم آب زیرزمینی از این میزان 1790 میلیون مترمکعب در سال است که در بخش شرب، کشاورزی و صنعت استفاده می گردد. سهم آب های سطحی از منابع تجدیدپذیر 780 میلیون مترمکعب است که حدود 450 میلیون مترمکعب آن به وسیله سدها، شبکه های آبیاری و زهکشی استفاده می گردد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال خبرنگاران که اکنون وضعیت مصرف منابع استان چیست، اظهار کرد: اکنون از منابع آبی استان همدان حدود 5/89 درصد در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش شرب و 5/2 درصد در بخش صنعت استفاده می گردد. با توجه به مجموع 2/2 میلیارد مترمکعب منابع آب قابل برداشت سطحی و زیرزمینی باید برای مصرف بهینه آن بیش از گذشته برنامه ریزی کرد. همچنین متوسط افت تراز آب زیرزمینی در مدت دوره آماربرداری 91 سانتی متر است.

  • دشت های ممنوعه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان این که اکنون متوسط کسری مخزن منابع آب استان 201 میلیون مترمکعب است، گفت: استان همدان 13 دشت مطالعاتی شامل 7 دشت مستقل و 6 دشت مشترک با استان های همسایه دارد و اکنون همه دشت های استان ممنوعه یا ممنوعه بحرانی است. همچنین تخصیص آب در طرح های توسعه حدود 180 میلیون مترمکعب است که 5/24 میلیون مترمکعب در حوزه کشاورزی، 117 میلیون مترمکعب در حوزه شرب، 5/16 میلیون مترمکعب صنعت، نیم میلیون مترمکعب تغذیه و 20 میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی تقسیم و توزیع شده است.

منصور ستوده اعلام کرد: برای کاهش مصرف آب منابع زیرزمینی یا سطحی استان با همکاری آبفا طرح تصفیه فاضلاب و انتقال آن به مراکز مهم فراوری را در دستور کار قرار داده ایم. سالانه حدود 15 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب همدان به نیروگاه هزار مگاواتی شهید مفتح همدان منتقل می گردد. برای منطقه مالی دنیا آباد هم 3 میلیون مترمکعب از این پساب سهمیه اختصاص داده اند که در افزایش سطح منابع آب زیرزمینی منطقه نقش موثری داشته است. پیش بینی شده است حدود 81 میلیون مترمکعب پساب تصفیه خانه هم برای مصرف عمومی استان آماده و تامین گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 166

به "انتقال آب از زنجان به همدان سرعت می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال آب از زنجان به همدان سرعت می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید