ارتفاع اورست تغییر کرد؟

به گزارش فروش برتر، یک تیم شامل 53 تن از محققان و نقشه برداران چین و نپال با استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها از جمله سامانه موقعیت سنجی بایدو که با ده ها ماهواره پشتیبانی می گردد، بلند ترین کوه جهان را اندازه گیری نموده اند.

ارتفاع اورست تغییر کرد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایرنا، این قله را نپالی ها سامارگاتا و چینی های منطقه تبت چومونگ لانگما می نامند دنیا نیز این کوه را با نام اورست می شناسد این کوه در رشته کوه هیمالیا بین چین و نپال واقع شده است.

سال 2005 میلادی، چینی ها بلندا و همچنین دامنه قله را آنالیز کردند و بر اساس آن ارتفاع این قله 8 هزار و 844 متر و 43 سانتیمتر اعلام شد که دقیقترین اندازه گیری از آن موقع تا به امروز بوده است نپال اما می گوید که در اندازه گیری این قله باید بخش کلاه برفی آن نیز محسوب گردد که با این حساب اندازه کوه 8 هزار و 848 متر خواهد بود.

عده ای معتقد بودند پس از زمین لرزه 8.1 ریشتری سال 2015 میلادی در این منطقه ممکن است اندازه قله تغییر نموده باشد اما مطالعات جدید نشان می دهد اندازه قله تغییر جندانی ننموده است این زمین لرزه باعث سقوط بهمن در اورست شد که در اثر آن دست کم 18 نفر کشته و 61 نفر هم زخمی شدند.

اکتبر سال 2019 شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین از نپال ملاقات کرد و طرفین توافق کردند در این زمینه تحقیقات مشترکی انجام دهند و این قله را نماد دوستی دو کشور نامیدند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1165

به "ارتفاع اورست تغییر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتفاع اورست تغییر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید