آیا طول کابل USB روی کیفیت شارژ تأثیر می گذارد؟

به گزارش فروش برتر، از گوشی های هوشمند گرفته تا لپ تاپ ها، ما روزانه چندین دستگاه را شارژ می کنیم که برای بسیاری از آن ها کابل USB به منظور انتقال برق مورد استفاده قرار می گیرد. اما آیا هرچقدر طول کابل USB بیشتر باشد کیفیت شارژ با افت بیشتری روبرو می شود؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

آیا طول کابل USB روی کیفیت شارژ تأثیر می گذارد؟

آیا طول کابل اهمیت دارد؟

طول کابل USB می تواند بر اندازه برقی که از یک سر به سر دیگر منتقل می کند تاثیر بگذارد اما اوضاع به همین سادگی ها نیست. اول از همه صرفا به دلیل طولانی بودن کابل USB نمی توانیم مدعی کاهش سرعت شارژ شویم. اما قبل از ارائه توضیحات مفصل در مورد این موضوع، در ابتدا باید در مورد اهمیت طول کابل صحبت کنیم.

وقتی جریان الکتریکی از سیم عبور می کند، این یک جریان آزاد نیست. بلکه در حقیقت جریان برق با مقاومت سیم روبرو می شود که همین مانع منجر به اتلاف انرژی می شود. در نتیجه وقتی جریان برق به مقصد می رسد، ولتاژ آن معمولا تا حدی کمتر از ولتاژ مبدأ است. با این حال، مقاومت بین سر و ته سیم به عوامل متعددی بستگی دارد که به غیر از طول سیم می توانیم به سطح مقطع آن، دما و مواد استفاده شده برای تولید سیم اشاره کنیم.

هرچقدر یک سیم بلندتر باشد، جریان الکتریکی در جهت خود با مقاومت بیشتری روبرو می شود. بنابراین کابل یک متری طبیعتا مقاومت کمتری نسبت به کابل دو متری از خود نشان می دهد. از سوی دیگر همانطور که گفتیم دما هم یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه محسوب می شود و در نتیجه مثلا اگر در یک محیط گرم مشغول شارژ گوشی هستید، مقاومت بیشتر می شود.

اما در این میان مقاومت سیم با سطح مقطع آن نسبت معکوس دارد. این یعنی هرچقدر سیم ضخیم تر باشد، جریان با مقاومت کمتری روبرو می شود. اما سیم نازک تر مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. در نهایت نباید اهمیت مواد استفاده شده برای سیم را از قلم بیندازیم. نقره کمترین مقاومت را دارد و بعد از مس، طلا و آلومینیوم قرار می گیرند. بیشتر کابل های USB از مس استفاده می کنند زیرا ارزان تر از نقره است. البته برخی از آن ها برای افزایش استحکام از آلیاژهای مس بهره می برند.

در کل باید بگوییم که بله، طول کابل USB روی سرعت شارژ تاثیر می گذارد. اما آیا این افت ولتاژ قابل توجه است؟

آیا کابل USB بلندتر به معنای شارژ کندتر است؟

اگرچه طول کابل برای سرعت شارژ اهمیت زیادی دارد، اما در بین عوامل ذکر شده، سطح مقطع سیم بیشترین اهمیت را دارد. از آنجایی که افت ولتاژ در کابل یک واقعیت گریزناپذیر محسوب می شود، شرکت ها معمولا برای سیم های طولانی تر از ضخامت بیشتر استفاده می کنند تا اندازه مقاومت کاهش پیدا کند. اما اگر چنین کاری صورت نگیرد، چنین کابل های ولتاژ را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. برندهایی که شناخته شده نیستند معمولا برای کاهش هزینه ها چنین کاری را انجام می دهند.

بر اساس استاندارد های ارائه شده از طرف نهاد نظارتی USB-IF، افت ولتاژ کابل USB نباید بیشتر از 0.5 ولت باشد. این یعنی اگر شارژر موردنظر می تواند 3 آمپر و 5 ولت را ارائه دهد، در شرایط ایده آل گوشی باید 15 وات را دریافت کند. ولی با احتساب افت 0.5 ولتی، با توان 13.5 واتی روبرو خواهید شد. بنابراین اگر می خواهید کابل USB بخرید، توصیه می کنیم از بین محصولات ساخت شرکت های مشهور دست به انتخاب بزنید.

آیا باید نگران طول کابل USB باشید؟

اگرچه از نظر فنی طول کابل USB تا حدی روی کیفیت شارژ تاثیر می گذارد، اما به عنوان یک مصرف کننده و خریدار نباید نگران این موضوع باشید. بیشتر کاربران از کابل های USB یک تا دو متری استفاده می کنند و افرادی هم که خواستار استفاده از کابل های طولانی تر هستند، باید به گواهی USB-IF و برندهای مشهور توجه کنند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1876

به "آیا طول کابل USB روی کیفیت شارژ تأثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا طول کابل USB روی کیفیت شارژ تأثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید