راهنمای خرید هارد اکسترنال؛ فریب ترفند های تبلیغاتی را نخورید

به گزارش فروش برتر، مقاومت در برابر آب تنها یکی از قابلیت هایی است که کمتر به درد کاربر ها می خورد و صرفا باعث بالا رفتن قیمت هارد اکسترنال می گردد.

راهنمای خرید هارد اکسترنال؛ فریب ترفند های تبلیغاتی را نخورید

به گزارش ، هارد اکسترنال با یک آرشیو کامل از فیلم و سریال یکی از فرشته های نجات در روز های قرنطینه خانگی است. اگر شما هم در این مدت از سر کم حوصلگی به فکر خرید یک هارد اکسترنال افتاده اید تا آرشیو کاملی برای خودتان دست و پا کنید، احتمالا خواندن این گزارش تا حد زیادی بتواند شما را در انتخاب هارد اکسترنال محبوبتان یاری کند.

انواع هارد اکسترنال موجود در بازار عموما یک، دو یا چهار ترابایت ظرفیت دارند. البته می توان رد و نشان هارد اکسترنال های 500 گیگابایت یا بالاتر از چهار ترابایت را هم در برخی فروشگاه ها پیدا کرد، ولی عموما مشتری کمتری نسبت به یک و دو ترابایت دارند. هارد های دو ترابایتی با اینکه دو برابر انواع یک ترابایتی ظرفیت دارند، اما قیمتشان تقریبا یک و نیم برابر است.

مثلا هارد اکسترنال های یک ترابایتی عموما با قیمت 800 هزار تا یک میلیون تومان در بازار پیدا می شوند و هارد اکسترنال های دو ترابایتی بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارند. قیمت هارد اکسترنال های چهار ترابایتی هم در حدود دو میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان بودجه لازم دارند.

برای اینکه ببینید کدام هارد اکسترنال برایتان مناسب است، بهترین روش آنالیز شرایط حافظه لپتاپ یا کامپیوترتان است. اگر حافظه ای که برنامه های نصب شده روی ویندوز را کنار بگذارید، در مجموع چقدر اطلاعات روی کامپیوترتان دارید؟ اگر به دنبال آرشیو کردن فیلم ها و داده هایی که دانلود نموده اید نیستید، بعید به نظر می رسد بتوانید به همین راحتی هارد اکسترنال یک ترابایتی را پر کنید.

در طرف مقابل کسانی که آرشیو های قوی از فیلم های سینمایی دارند، احتمالا با هارد اکسترنال یک ترابایتی میانه خوبی نداشته باشند. هر فیلم با کیفیت 720 p تقریبا یک گیگابایت حافظه نیاز دارد و این یعنی یک هارد اکسترنال یک ترابایتی نهایتا می تواند هزار فیلم سینمایی را در خود جای دهد. برای همین اگر زیاد اهل تماشای فیلم هستید، بهتر است سراغ انواع دو ترابایتی بروید. عکاس ها هم شرایط مشابهی دارند. به خصوص آن هایی که کار حرفه ای می نمایند. هر عکس با کیفیت دست کم 10 مگابایت حجم دارد و این یعنی هارد اکسترنال یک ترابایتی نهایتا می تواند 100 هزار عکس در خود جای دهد که این مورد برای عکاس های حرفه ای چندان مناسب به نظر نمی رسد.

در مجموع اگر استفاده های خاصی از هارد اکسترنال ندارید و صرفا می خواهید داده ها و اطلاعاتتان را روی یک هارد همراهتان داشته باشید، هارد اکسترنال های یک ترابایتی بیشتر به کارتان می آیند. ظرفیت های بیشتر به درد کسانی می خورد که کاربری خاصی مثل آرشیو فیلم، عکس و آهنگ از هاردشان انتظار دارند.

به گزارش فرارو، اگر نگاهی به مشخصات هر هارد اکسترنال بیاندازید، متوجه قابلیت های هر کدام از آن ها برای مقاومت در برابر انواع خطرات خواهید شد. از جمله آن ها می توان به مقاومت در برابر ضربه، آب، شوک، خش، گرد و غبار و ... اشاره نمود. هارد اکسترنال حساس ترین قطعه الکترونیکی است. کوچکترین اتفاقی می تواند به کلی هارد اکسترنال را از کارایی بیاندازد.

عملکرد آن ها تقریبا مثل گرامافون است. یک سوزن روی یک صفحه در حال چرخش است و اطلاعات را از روی صفحه می خواند. کوچکترین لرزشی می تواند این سوزن را برای همواره از روی صفحه بردارد. اگر گرد و غبار به صفحه برسد، اطلاعات شما از بین می برد. حتی تکان دادن هارد اکسترنال در زمان فعالیتش می تواند روی عمر آن تاثیر بگذارد.

بهتر است موقع خرید هارد اکسترنال به مقاومت آن در برابر این موارد حتما توجه داشته باشید. یکی از مهمترین این موارد، مقاومت در برابر شوک است. برخی از انواع هارد اکسترنال یک سنسور شوک دارند. عملکردشان به این شکل است که به محض اینکه هارد با سرعت زیادی جابه جا گردد، این سنسور فعالیت هارد را متوقف می نماید تا آسیبی به آن نرسد.

این مورد تا حد زیادی می تواند از اطلاعات شما و حتی هارد اکسترنال شما محافظت کند. مقاومت در برابر ضربه، زمانی به کارتان می آید که هارد اکسترنال از ارتفاعی در حد یک تا یک و نیم متر به زمین بیافتد. طبیعتا با کوبیدن هارد اکسترنال به دیوار نباید انتظار سالم ماندن از آن داشته باشید، چنین قابلیتی وقتی هارد از روی میز به زمین می افتد به کارتان خواهد آمد.

برخی از انواع هارد اکسترنال روی پورت خروجی شان درپوش دارند. این درپوش مانع ورود گرد و غبار و آب به داخل هارد می گردد که به عنوان یک امتیاز دیگر برای افزایش مقاومت هارد اکسترنال به حساب می آید.

مقاومت در برابر آب برای یک هارد اکسترنال نشان می دهد چنین هاردی تا چه زمانی می تواند در عمق یک متری آب دوام بیاورد. خیلی ها این مورد را یک قابلیت اضافه می دانند چراکه کمتر کسی با هارد اکسترنال غواصی می نماید! خیلی ها برایشان مهم نیست که هاردشان تا چند دقیقه در عمق یک متری آب دوام می آورد و لازم نمی بینند برای چنین قابلیتی هزینه بیشتر بپردازند.

توجه داشته باشید، مقاومت هارد در برابر شوک، ضربه یا آب به معنای ضدضربه، ضدآب بودن آن نیست. این مدل ها صرفا مقاومت بیشتری نسبت به هارد اکسترنال های معمولی دارند، اما به هر صورت در برابر هر سه مورد می توانند آسیب پذیر باشند. برای همین بهتر است در هر شرایطی مراقب هاردتان باشید و زیاد روی گارانتی بازیابی اطلاعات حساب باز نکنید! گارانتی در بهترین شرایط می تواند یک هارد اکسترنال جدید در ازای هارد از دست رفته در اختیار شما بگذارد.

سرعت پنج هزار و 400 دور در دقیقه مزیت خاصی برای یک هارد اکسترنال به حساب نمی آید. تقریبا تمام هارد اکسترنال های امروز با چنین سرعتی می چرخند و بهتر است زیاد فریب این عدد عظیم را نخورید. همچنین سرعت انتقال داده ها در انواع هارد اکسترنال تفاوت چندانی ندارد. آنچه که مهم است، نسخه پورت USB هارد اکسترنال است. پورت های USB 3.0 تا پنج گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال داده دارند.

سرعت انتقال انواع USB 2.0 در حد 480 مگابایت بر ثانیه است. سرعت انتقال همواره یک موضوع دو طرفه است. علاوه بر هارد اکسترنال، لپتاپ یا کامپیوتر شما هم باید به پورت USB 3.0 مجهز باشد. این پورت ها آبی رنگ هستند و سرعت انتقال بالاتری نسبت به USB معمولی سفید رنگ دارند. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که همواره انتقال فایل ها کم با حجم بالا سرعت بیشتری نسبت به فایل های زیاد با حجم کم دارد.

وزن هارد اکسترنال یکی دیگر از نکاتی است که باید قبل از خرید به آن توجه کنید. انواع هارد اکسترنال که با پوشش محافظ و انواع مقاومت در برابر آب و ضربه طراحی می شوند، عموما وزن بالاتری نسبت به انواع معمولی دارند. وزن هارد اکسترنال یک ترابایتی می تواند به اندازه 130 گرم سبک یا به اندازه 300 گرم سنگین باشد.

چنین هارد هایی جابه جایی سخت تری دارند. شاید در نگاه اول چندان نکته مهمی به نظر نرسد، اما اگر می خواهید هاردتان همواره داخل کیف و همراهتان باشد، باید فکری به حال وزن آن بکنید. برای اینکه بهتر شرایط را درک کنید، باید بدانید گوشی های موبایل امروزی عموما در محدوده 140 تا 180 گرم وزن دارند. یک هارد 300 گرمی به اندازه دو گوشی موبایل کیفتان را سنگین خواهد نمود.

فهرست قابلیت های بی ارزش که صرفا قیمت را بالا می برند.

مقاومت در برابر آب تنها یکی از قابلیت هایی است که کمتر به درد کاربر ها می خورد و صرفا باعث بالا رفتن قیمت هارد اکسترنال می گردد. از جمله دیگر نمونه ها می توان به پورت USB type-C اشاره نمود. سرعت انتقال داده برای هارد های اکسترنال نمی تواند بالاتر از پنج گیگابایت باشد و حتی چنین هارد هایی که پورت Type-C بهره مند هستند هم چنین شرایطی دارند.

هارد اکسترنال های یک ترابایتی تایپ سی تقریبا به اندازه یک هارد اکسترنال دو ترابایتی بودجه لازم دارند و هیچ ویژگی اضافه تری ندارند. به علاوه اگر کابل کوچک هارد اکسترنالتان گم یا خراب گردد، باید هزینه بیشتری برای خرید کابل Type-C بپردازید. اغلب هارد اکسترنال های موجود در بازار با سیستم عامل ویندوز سازگار هستند.

اگر از مک بوک یا لینوکس استفاده می کنید، حتما لازم نیست سراغ هارد اکسترنال های مخصوص این دو سیستم عامل بروید. چراکه خیلی از هارد اکسترنال های معمولی قابلیت سازگاری با این دو سیستم عامل را دارند و نیازی به هزینه اضافه برای خرید هارد های مخصوص مک و لینوکس نیست.

هارد اکسترنال های یک و دو ترابایتی فهرست پرفروش ها را قبضه نموده اند و در این بین خبری از انواع 500 گیگابایتی یا سه و چهار ترابایتی نیست. ای دیتا و وسترن دیجیتال پرطرفدارترین برند ها در بین خریداران هارد اکسترنال هستند. بعد از این دو نوبت به سیگیت، سیلیکون پاور و ترنسند می رسد.

هارد اکسترنال ADATA HD710 Pro با ظرفیت یک ترابایت، تقریبا 950 هزار تومان است. در مشخصات این مدل مقاوم در برابر ضربه، شوک، آب و گرد و غبار به چشم می خورد. قیمت مدل دو ترابایتی این هارد یک میلیون و 450 هزار تومان است. وسترن دیجیتال Elements چنین مقاومت هایی ندارد و ارزان تر است.

قیمت مدل یک ترابایتی این محصول تقریبا 780 هزار تومان و مدل دو ترابایتی آن حدود یک میلیون و 150 هزار تومان است. وسترن دیجیتال My Passport یکی دیگر از انواع پرطرفدار هارد اکسترنال است. این مدل کمی سنگین تر است و گفته می گردد مقاومت بیشتری نسبت به Elements دارد. مدل یک ترابایتی این هارد اکسترنال 840 هزار تومان و مدل دو ترابایتی آن یک میلیون و 350 هزار تومان است.

هارد اکسترنال سیگیت مدل Expansion یکی دیگر از انواع پرطرفدار است. این مدل با ظرفیت یک ترابایت حدود 810 هزار تومان و با ظرفیت دو ترابایت حدود یک میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. Slim Backup Plus یکی دیگر از محصولات سیگیت است. مدل یک ترابایتی این هارد اکسترنال 870 هزرا تومان و مدل دو ترابایتی آن تقریبا یک میلیون و 400 هزار تومان فروخته می گردد.

منبع: فرارو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 736

به "راهنمای خرید هارد اکسترنال؛ فریب ترفند های تبلیغاتی را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید هارد اکسترنال؛ فریب ترفند های تبلیغاتی را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید