چگونه انسان های اولیه پس از برخورد سیارک مرگبار به زمین زنده ماندند؟

به گزارش فروش برتر، تاکنون دوبار کره زمین در اثر برخورد سیارک ها دچار آسیب شدید و آتش سوزی شده است که در آخرین برخورد گونه های فراوان از حیوانات نابود شده اند، اما انسان های اولیه پیروز به زنده ماندن شده اند.

چگونه انسان های اولیه پس از برخورد سیارک مرگبار به زمین زنده ماندند؟

به گزارش خبرنگار بنا برمطالعه دانشمندان رشته دیرینه شناسی، انسان ها 13 هزار سال پیش با دوران عصر یخبندان مقابله نموده اند.

مطالعه های جدید نشان می دهند در حدود 12800 سال پیش زمین به سرعت وارد یک دوره کوتاه مدت عصر یخبندان به نام Younger Dryas شد.

کارشناسان دریافتند سرمای بیش از اندازه هوا در آن موقع سبب مرگ چندین گونه جانوری و کاهش میزان تعداد انسان ها شده است.

پیش تر دانشمندان اعتقاد داشتند این دوره یخبندان جدید به دلیل آب شدن یخچال های طبیعی آمریکای شمالی به وجود آمده است، اما مطالعه های جدید نشان می دهند برخورد یک دنباله دار یا سیارک به زمین می تواند سبب دگرگونی دمای کره زمین شده باشد.

برمبنای مطالعه جدیدی که درمجله گزارش علمی منتشر شده است، افزایش غلظت بی سابقه از پلاتین، ایریدیم در رسوبات مایع خارج از دهانه های یخچال های طبیعی در گرینلند می تواند پاسخ به این پرسش باشد که چه اتفاقی نزدیک 13 هزار سال پیش در زمین افتاده است.

محققان با نمونه برداری در منطقه گرینلند دریافتند ردی از وجود دوده در آن منطقه وجود دارد که می تواند نشان دهنده وقوع آتش سوزی گسترده و بزرگ در آنجا باشد.

دانشمندان میزان گسترده ای از ایریدیم متعلق به 12800 سال پیش شناسایی نموده اند. ایریدیم ماده ای است که دانشمندان اعتقاد دارند در بقایای برجای مانده از برخورد سیارک با زمین حدود 65 میلیون سال پیش وجود دارد. برخورد سیارک با زمین حدود 65 میلیون سال پیش سبب مرگ دایناسور ها شده است.

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی اعتقاد دارند ذوب یخچال های قطبی سبب سرمایش شدید در کره زمین شده است و آب شدن یخچال ها به دلیل آتش سوزی گسترده دراثر برخورد سیارک با زمین به وجود آمده است.

سردی هوا و وقوع عصر یخبندان در 13000 سال پیش سبب انقراض تعداد زیادی از حیوان های بزرگ از جمله ماموت ها شده است.

نخستین بار ایده برخورد سیارک یا دنباله دار جدید به زمین و وقوع عصر یخبندان جدید در سال 2007 مطرح شده است.

در اثر برخورد سیارک با زمین بیش از 35 گونه جانوری از جمله دندان خنجری ها و بعضی گونه های دیگر منقرض شده است.

آتش سوزی سبب ایجاد ابری از غبار و دوده درمناطق بزرگی از کره زمین شده است که در اثر آن از میزان تابش نور خورشید بر زمین کاسته شده و به این ترتیب دمای سطح کره زمین کاهش فراوان یافته است.

بیشتر بخوانید:حرکت سیاره ای شبیه سیگار برگ و ارتباط آن با آدم فضایی ها

کارشناسان پیش تر گمان می کردند کاهش محسوس دمای کره زمین تنها در نیمکره شمالی به وقوع پیوسته است، اما مطالعه های جدید نشان می دهند کاهش بسیار زیاد دمای هوای کره زمین در هر دو نیمکره روی داده است، زیرا شواهدی از وجود دوده در سایت های نمونه برداری در کشور های شیلی و آفریقای جنوبی هم یافت شده است.

محققان در نمونه برداری های خود پیروز به کشف مواردی، چون ذوب سنگ ها، وجود ذره های کروی میکروسکوپی و نانو الماس شده اند که نشان می دهد درحدود 13000 سال پیش دمای کره زمین به طور ناگهانی افزایش یافته و سپس کاهش شدید پیدا نموده اند.

امروزه سیارک های فراوانی درمنظوه شمسی وجود دارند که به گفته کارشناسان خطری جدی برای کره زمین هستند و در اثر برخورد با زمین می توانند سبب آتش سوزی های گسترده و بروز آسیب شدید به انسان ها گردد.

دانشمندان به طور روزانه حرکت سیارک ها را رصد می نمایند و محققان ناسا در نظر دارند راه چاره هایی از جمله ارسال تلسکوپ های فضایی برای رصد سیارک ها یا ساخت موشک های فضایی برای نابود کردن سیارک ها پیش از برخورد به زمین را انجام دهند.

منبع: newshub

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 309

به "چگونه انسان های اولیه پس از برخورد سیارک مرگبار به زمین زنده ماندند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه انسان های اولیه پس از برخورد سیارک مرگبار به زمین زنده ماندند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید