چه عواملی باعث تاخیر پروازها می گردد؟
به گزارش فروش برتر، حسام قربانعلی با اشاره به اخباری مبنی بر تاخیرهای ایران ایر در تیرماه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: عملکرد منتشر شده مربوط به برهه زمانی انجام عملیات بزرگ حج 1402 بوده که بخشی از این تاخیرهای منظور شده در ایام پروازهای بازگشت حج اتفاق افتاده است و جزء تاخیرات فرودگاهی غیر برنامه ریزی شده است. تاخیراتی که با توجه به عملیات در فرودگاه جده مدینه و سایر شمولی بوده که خارج از دسترسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی اضافه نمود: ازسوی دیگر درخصوص میانه تاخیر بالای ایران ایر یادآور می گردد اندازه تاخیر ثبت شده حاصل انجام چه تعداد پرواز و هواپیما و مهم تر در چه برهه زمانی اجرا شده است، اگر شرکتی دارای یک فروند هواپیما باشد و آن را مدیریت کند؛ به طور حتم اندازه تاخیر کمتر آن مبنی بر منضبط بودن آن نیست. اگر قرار است مجموع تاخیر اعلام گردد، تاخیر باید بر اساس تعداد پروازهای داخلی و بین المللی، تعداد ناوگان و تعداد پروازهای تکلیفی محاسبه گردد.
سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ازسوی دیگر برای تاخیر یک پرواز 30 عامل شناسایی شده که تعدادی از این عوامل در حیطه شرکت هواپیمایی بوده و بسیاری از آنها خارج از دامنه اختیار آن است. با توجه به اینکه برای انجام یک پرواز هماهنگی های بسیار بالایی با نهادهای موازی و همکار خود صورت می گیرد، بعضا در بین دسته ای از این حجم از هماهنگی های غیر دستگاهی ممکن است اخلال یا موضوعات خاص پیش آید که منجر به بروز تاخیر گردد که بخشی از این تاخیرات می تواند مربوط به فرودگاه، بخشی مربوط به هندلینگ و زمینی، عدم امکانات زیرساخت و خیلی از موضوعات این چنینی باشد که در اختیار ایرلاین نیست و به هر حال غیر برنامه ریزی محسوب می گردد.
قربانعلی ادامه داد: بعلاوه بخشی از این تاخیرات متوجه خود مسافر است، مسافری که دیر به کانتر پذیرش مراجعه می نماید و به جهت همکاری با مسافر و ایجاد رضایت مندی، مسافر در آخرین لحظات پذیرش می گردد؛ این موضوع گاهی موجب ثبت تاخیر به نام ایرلاین می گردد یا اگر مسافر با داشتن کارت پرواز برای سوار شدن مراجعه نکرده است که باید بار این مسافر پیاده گردد تا پرواز بتواند راس زمان حرکت کند که این فرایند زمان بر شده و تاخیر را در پی دارد.
وی گفت: ازسوی دیگر ممکن است تاخیرات لحظه ای فنی پیش آید که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در راستای تسعی از خط مشی ایمنی خود همیشه اولویت خود را انجام یک پرواز ایمن قرار داده است.
سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سرانجام اعلام کرد: باردیگر یادآور می گردد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش رضایتمندی و ارتقای سطح خدمات کوشش می نماید با رصد لحظه ای عملیات پرواز و استفاده حداکثری از هواپیمای پشتیبانی بتواند برترین خدمات را به هموطنان ارائه کند.
منبع: گردشبان