وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان

به گزارش فروش برتر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان خبر داد و گفت: به همین علت پیشنهاد راه اندازی پایگاه قلاع تاریخی در استان ارائه شده است.

وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان

ایسنا: حمیدرضا دوست محمدی 9 شهریور ماه 1400 در جلسه شورای معاونان اداره کل اظهار کرد: راه اندازی این پایگاه با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل و خانه تسنیم دامغان در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان اضافه نمود: با توجه به رایزنی های انجام شده با دفتر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مقرر شده مطالعاتی در مورد قلعه های تاریخی استان سمنان انجام و گزارش ایجاد پایگاه قلعه های تاریخی به وزارتخانه ارسال شود.

وی ادامه داد: با توجه به غنای قلاع تاریخی استان در محدوده شهرستان دامغان، پیشنهاد اداره کل مبنی بر راه اندازی پایگاه در محدوده این شهرستان است.

دوست محمدی راه اندازی این پایگاه را در حفظ و حراست از بناهای تاریخی استان موثر دانست و شرح داد: ایجاد پایگاه قلاع تاریخی در استان به انجام مطالعات در مورد قلعه های استان کمک زیادی می کند.

او همچنین بر استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد سراسر استان برای رشد و توسعه جهانگردی، ترویج صنایع دستی و جلب مشارکت مردمی در بازسازی آثار تاریخی تأکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه مردم باید در مدیریت شهری سهیم شوند، گفت: ایجاد پاتوق های صنایع دستی و شب بازارهای صنایع دستی نقش مهمی در جذب جهانگرد دارد.

دوست محمدی حفظ حرایم منظری آثار تاریخی را خواستار شد و گفت: تعامل با شهرداری ها، دهکمک ها و دستگاه های اجرایی مرتبط نقش مهمی در حفظ و معرفی جاذبه ها و آثار تاریخی دارد.

بیش از 50 قلعه تاریخی و باستانی در استان سمنان وجود دارد که از مهم ترین این قلاع می توان به گرد کوه و منصور کوه در شهرستان دامغان، قلعه جهان سوز میرزا در شهرستان شاهرود، مجموعه قلعه هایسارو، کوشمغان و پاچنار در شهرستان سمنان، شیر قلعه در شهرستان مهدی شهر، قلعه استوناوند در شهرستان گرمسار، قلعه پاده در شهرستان آرادان و قلعه جهان آباد در سرخه اشاره کرد. همچنین قلاع گردکوه، منصور کوه و سارو با قدمت پارتی جزو قلاع مهم مورد بهره برداری در دوره اسماعیلیه بوده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1553

به "وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود بیش از 50 قلعه تاریخی در استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید