مشاهده معروف ترین مرثیه شهیدان کربلا در گنجینه نسخ خطی

به گزارش فروش برتر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مشاهده معروف ترین مرثیه شهیدان کربلا در گنجینه نسخ خطی صورت گرفت.

مشاهده معروف ترین مرثیه شهیدان کربلا در گنجینه نسخ خطی

داستان چیست؟

زهرا مدرسی، معاون اداره کل کتاب های خطی و نادر گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 377 نسخه خطی با موضوع حماسه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوار ایشان را در گنجینه کتابهای خطی نگهداری می کند و میراث دار فرهنگ عاشورایی با گردآوری آثار مربوط به این حماسه است.

او اضافه نمود: یکی از معروف ترین این آثار، ترکیب بند محتشم کاشانی است. محتشم کاشانی یکی از شاعران در شروع سده دهم هجری و هم دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی است.

مدرسی بیان نمود: او مرثیه ای در 12 بند سرود که هر بند آن حاوی هفت بیت شعر درباره حماسه عاشورا است و از بهترین آثار ادبی دوران صفوی بشمار می آید. شروع یکی از معروف ترین بندها و شروع شعر این تک بیت است: باز این چه شورش است که در خلق عالم است/باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است.

او اضافه نمود: این 12 بند به درجه مقبولیتی دست یافت که شعرای دیگری از جمله وصال شیرازی بعد از محتشم از این گونه مرثیه سرایی پیروی کردند، حتی سیدمحمدمهدی بحرالعلوم این 12 بند را به عربی برگرداند.

معاون اداره کل کتاب های خطی و نادر شرح داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عهده دار فراهم آوری و حفاظت از 12 نسخه خطی موجود از ترکیب بند معروف محتشم است و این اثر ارزشمند را در گنجینه نسخه های خطی خود نگهداری می کند.

مدرسی گفت: می توان از دیگر آثار بازگو کننده تاریخ حماسه کربلا که در مخزن نسخه های خطی محافظت می شوند، از تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید نیز نام برد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 966

به "مشاهده معروف ترین مرثیه شهیدان کربلا در گنجینه نسخ خطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده معروف ترین مرثیه شهیدان کربلا در گنجینه نسخ خطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید