رشد 17 هزار و 182 واحدی شاخص بورس تهران خبرنگاران

به گزارش فروش برتر، شاخص کل بورس ارواق بهادار تهران در انتها معاملات چهارشنبه آخرین روز کاری امسال با رشد 17 هزار و 182 واحد به رقم یک میلیون و 307 هزار و 657 واحد رسید.

رشد 17 هزار و 182 واحدی شاخص بورس تهران خبرنگاران

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بورس اوراق بهادار تهران که در آخرین هفته کاری فرایند رو به رشد را طی کرد، امروز هم در سرانجام معاملات به عنوان آخرین روز کاری سال 99 شاخص کل بورس با رشد 17 هزار و 182 واحد به رقم یک میلیون و 307 هزار و 657 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 1862 واحد به رقم 439 هزار و 795 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 222 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 13 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 730 هزار نوبت معامله و به ارزش 7528 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین امروز در فر ابورس ایران بیش از 50 هزار و 7 میلیارد تومان خرید و فروش صورت گرفت که عمده آن مربوط به فروش اوراق تبعی و اوراق دولتی بود که توسط بانک ها و صندوق های با درآمد ثابت صورت گرفته، بنابراین می توان گفت امروز در آخرین روز معاملاتی امسال بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس شاهد معامله 57 هزار و 535 میلیارد تومان بوده است.

امروز همه شاخص های بورس سبز بودند که حکایت از رشد همه شاخص ها دارد به گونه ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.3 درصد رشد کردند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 43 صدم درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور یک درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 1.7 درصد رشد کرد. شاخص بازار دوم بورس 78 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای شاخص ساز شامل فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ایران، سرمایه گذاری امید، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و مخابرات ایران بودند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل پالایش نفت اصفهان، معدنی اپال کانی پارس، فولاد مبارکه، دارویی برکت، ملی مس ایران، ایران خودرو و پتروشیمی سرمایه ایرانیان بوده است.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در سرانجام معاملات با 162 واحد رشد به رقم 17 هزار و 990 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 231 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 338 هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از 50 هزار و 7 میلیارد تومان داد و ستد کردند که این رقم البته عمده آن مربوط به خرید اوراق اختیار تبعی است، اما در نوع خود بی نظیر بوده است.

ارزش هر واحد سرمایه گذاری پالایش یکم امروز به 8465 توان رسید که نسبت به نرخ 10 هزار تومانی عرضه اولیه حدود 16 درصد با زیان همراه است، در حالی که مدیران دولتی مانند وزیر اقتصاد قول داده بودند، این واحدها با 30 درصد تخفیف ارائه می گردد و خریداران پالایش یکم زیان نخواهند دید.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تند گویان، هلدینگ مع دنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، سنگ آهن گهر زمین و ذوب آهن اصفهان، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص فرابورس داشتند و برعکس نماد پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشت.

نمادهای پرتراکنش شامل رایان هم افزا، ذغال سنگ پروده طبس، سرمایه گذاری اقتصادی سپهر صادرات، پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن اصفهان، پلیمر آریا ساسول و توسعه و عمران استان کرمان بوده است.

به هر حال بورس اوراق بهادار تهران فعالیت خود در سال 99 را هم در حالی به سرانجام رساند که ابتدای امسال شاخص کل 508 هزار واحد بود و الان بعد از کلی فراز و نشیت به یک میلیون و 307 هزار و 657 واحد رسیده که نمایانگر رشد 150 درصدی دارد. یعنی کسانی که پرتفوی مناسب انتخاب نموده اند بازدهی این بازار در طی یک سال بیش از 150 درصد (1.5 برابر) بوده است.

اما در عین حال باید دوباره یادآور شد سرمایه گذاری در بورس از محل پس انداز و با مطالعه و تحقیق صورت گیرد. از طرفی تعداد فعالان بازار سرمایه ایران از حدود 3-2 میلیون نفر به حدود 60 میلیون نفر یعنی حدود 75 درصد از جمیعت کل کشور رسیده است که اگر با قوانین مناسب بتوان ماندگاری مردم در بازار سرمایه را حفظ کرد، این بهترین فرصت برای افزایش پس اندازهای ملی و فراهم شدن زمینه توسعه و سرمایه گذاری کلان در اقتصاد کشور به شمار می رود.

همچنین سرمایه گذاری در بورس رقیب مهمی برای سفته بازی در بازارهای دیگر مانند سکه، دلار و مسکن به شمار می رود. به هر حال باید قوانین بازار سرمایه متناسب با افزایش وزن سرمایه گذاران خرد تغییر پیدا کند و در عین این که یک بازار حرفه ای و تخصصی برای انجام سرمایه گذاری عظیم و بازیگران عظیم باشد در عین حال منافع سرمایه گذاران خرد را هم باید مدنظر قرا ردهد.

به نظر می رسد الگوی شرکت های تعاونی سهامی عام که برای اولین بار به ابتکار جمهوری اسلامی تدوین شده می تواند الگوی مناسبی برای بازار کنونی سرمایه ایران باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1322

به "رشد 17 هزار و 182 واحدی شاخص بورس تهران خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 17 هزار و 182 واحدی شاخص بورس تهران خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید