توصیه های کاربردی برای تقویت سلامت و تکامل بچه ها

به گزارش فروش برتر، خبرنگاران/خوزستان مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی تقویت سلامت و تکامل بچه ها، گفت: یک کودک دو ساله لذت زیادی از بازی های کثیف می برد و چیزهای زیادی از مخلوط کردن، ریختن، هم زدن و شکل دادن گِل و خاک یاد می گیرد بنابراین والدین نگران کثیف کردن لباسش نباشند و به او اجازه بدهند این بازی ها را انجام دهد.

توصیه های کاربردی برای تقویت سلامت و تکامل بچه ها

دکتر مژگان فطورچی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره هفته برگزاری ملی کودک در خصوص فرایند رشد و تکامل بچه ها زیر پنج سال، اظهار کرد: والدین باید احتیاجهای کودک را در هر مرحله از زندگی بدانند تا بتوانند او را به برترین شکل پرورش دهند تا بدن و ذهنی نیرومند داشته باشد. کودکی که به جهان می آید معجزه ای است در دستان والدین بنابراین سلامت این کودک به مراقبت و توجه والدین قبل از تولد و در سال های اولیه تولد بستگی دارد.

وی اضافه کرد: پس از تولد و ترخیص نوزاد از بیمارستان، در سن سه تا پنج روزگی باید اولین ویزیت برای ارزیابی سلامت نوزاد به وسیله پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی انجام گردد. از این سن باید نوزاد روزانه 400 واحد مکمل ویتامین D و 1500 واحد ویتامین A دریافت کند.

فطورچی با بیان اینکه باید نوزاد را در آغوش گرفت و به چشمانش نگاه کرد، گفت: باید با نوزاد صحبت کرد و برای این کار، زمان تغذیه با شیر مادر فرصت خوبی است. او صورت مادر را می بیند و صدایش را می شنود. والدین باید با نوزاد تماس پوست با پوست هم داشته باشند و با ملایمت سر او را لمس نمایند.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن آرامش نوزاد، اضافه کرد: هنگام گریه کردن باید نوزاد را بغل کرد و به حرکات و صدای او پاسخ داد.

مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کودک در سن شش تا هفت ماهگی کوشش می نماید دستش را به اشیایی که در دسترس قرار دارند برساند؛ او معنی کلمه نه را درک نمی نماید بنابراین به جای استفاده از این کلمه، باید خانه برای او امن و عاری از هر گونه شرایط خطرناک گردد.

وی اعلام کرد: باید به نوزاد یاری کرد در یک محیط امن، سینه خیز از یک جا به جای دیگر برود؛ این کار یاری می نماید که در او حس اعتماد به نفس و قدرت که برای راه رفتن به آن احتیاج دارد، ایجاد گردد.

فطورچی با بیان اینکه بچه ها تا خاتمه دو سالگی باید قطره آهن را به طور روزانه به مقدار 15 قطره دریافت نمایند، اسم کرد: اگر کودک با شیر مادر تغذیه می گردد باید به این فرایند تا دو سالگی او ادامه یابد.

وی اضافه کرد: اگر کودک با شیر بطری تغدیه می گردد باید از استفاده از شیر غنی شده با آهن اطمینان پیدا کرد. هنگام تغذیه با بطری حتما باید کودک در آغوش گرفته گردد تا او و مادر یکدیگر را ببینند.

مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید نمود: هنگام تغذیه کودک، هیچگاه بطری شیر به چیزی تکیه داده نگردد زیرا این کار ممکن است موجب خفگی کودک گردد.

وی با بیان اینکه کودک در سن 12 ماهگی به سه تا چهار وعده غذای اصلی و یک تا دو میان وعده احتیاج دارد، اعلام کرد: بر خلاف سال اول زندگی، در بچه ها یک تا دو ساله بهتر است تغذیه با شیر مادر نیم تا یک ساعت بعد از صرف غذای کودک انجام گردد.

فطورچی ادامه داد: باید اجازه داده گردد کودک تصمیم بگیرد چه چیزی و چه مقدار بخورد و هر گاه از خوردن دست کشید دیگر به او غذا داده نگردد. حین غذا خوردن هم والدین باید کنار کودک بنشینند؛ این کار به رشد اجتماعی، احساسی و حرکتی کودک یاری خواهد نمود.

وی اعلام کرد: از دادن غذاهای کوچک و سفت مانند آجیل، ذرت بو داده، دانه های انگور یا انار و سبزی های خام که می توانند موجب خفگی کودک شوند، پرهیز گردد.

مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه باید امنیت کودک هنگام استفاده از وسایل نقلیه تامین گردد، اسم کرد: بی خطرترین روش سوار شدن کودک در خودرو، روی جایگاه مخصوص کودک است. توصیه می گردد تا سن دو سالگی از این نوع جایگاه استفاده گردد.

وی گفت: هرگز کودک در حمام یا نزدیک آب تنها رها نگردد. والدین کنار آب در فاصله ای قرار بگیرند که بتوانند با دست او را لمس نمایند. باید توجه گردد بچه ها حتی در آب با ارتفاع 3 سانتی متر غرق می شوند یا دچار خفگی می شوند.

فطورچی با بیان اینکه کودک در سن 12 ماهگی باید واکسن MMR سرخک - سرخجه - اوریون را دریافت کند، اعلام کرد: کودک در این سن می تواند از عبارت های دو کلمه ای استفاده کند. بعلاوه قادر به انجام دستورهای ساده است و می تواند راسخ یا مستقل راه برود و می تواند کارها یا کلمات را هم تقلید کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که کودک نتواند هر یک از این موارد را انجام دهد باید پرسشنامه های ASQ از مراکز بهداشت / خانه های بهداشت دریافت و سپس موارد مربوط آنالیز شوند.

مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اسم کرد: در سن 12 ماهگی باید به بچه ها آواز، داستان و بازی یاد داده گردد و با او در خصوص تصاویر کتاب ها صحبت کرد. بعلاوه باید کوشش بچه ها در یادگیری مهارت های تازه تحسین گردد.

وی اعلام کرد: یک کودک دو ساله لذت زیادی از بازی های کثیف می برد و چیزهای زیادی از مخلوط کردن، ریختن، هم زدن و شکل دادن گِل و خاک یاد می گیرد بنابراین والدین نگران کثیف کردن لباسش نباشند و به او اجازه بدهند این بازی ها را انجام دهد.

فطورچی در خصوص چگونگی از شیر گرفتن کودک، گفت: برترین روش از شیر گرفتن کودک در این سن، روش تدریجی است که باید همراه با عشق و علاقه و در چند ماه اتفاق بیفتد. می توان به تدریج یک تا دو وعده شیر پاستوریزه را جایگزین شیر مادر کرد و با فنجان به شیرخوار داد.

وی توضیح داد: کودک در سه سالگی در حال یاد گرفتن استقلال است و یاد می گیرد که دکمه یا زیپ لباسش را باز و بسته کند و کفش هایش را بپوشد. بعلاوه قادر است یک توپ بزرگ را پرتاب کند یا به زمین بزند اما قادر به گرفتن آن نیست.

مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: کودک در این سن روزانه حداقل 800 میلی گرم کلسیم و 400 واحد ویتامین D احتیاج دارد؛ شیر یک منبع غنی از این ویتامین است.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن محیط ایمن برای بازی کودک، گفت: در این سن، کودک کوچک تر از آن است که به تنهایی از خیابان رد گردد بنابراین هرگز کودک در خانه، اتومبیل و حیاط تنها رها نگردد. بعلاوه باید تمامی داروها و مواد شوینده دور از دسترس کودک قرار بگیرد.

فطورچی با بیان اینکه باید کودک را به انجام فعالیت های فیزیکی مانند دویدن تشویق کرد، اضافه کرد: تماشای تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری باید روزانه حداکثر به یک تا دو ساعت محدود گردد.

وی گفت: باید به بچه ها آموزش داده گردد که چگونه دندان های شان را مسواک بزنند و از یک مسواک نرم استفاده نمایند. هر شش ماه یک بار هم باید برای کودک وارنیش فلوراید انجام گردد.

مدیرگروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: همه بچه ها هم باید در سن سه سالگی از نظر فشار خون به وسیله پزشک معاینه و غربالگری شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1611

به "توصیه های کاربردی برای تقویت سلامت و تکامل بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های کاربردی برای تقویت سلامت و تکامل بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید