تابستان گرمتر، اما پاییز پربارش؛ ره آورد ال نینو برای ایران

به گزارش فروش برتر، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به حرکت جریان لانینا به سوی ال نینو و وارد فاز خنثی شدن این جریان گفت: از جمله تاثیرات این جریان دور پیوند بر آب و هوای ایران می تواند شروع پاییز به هنگام و بارش های مناسب و البته تابستانی گرم تر از سال گذشته باشد.

تابستان گرمتر، اما پاییز پربارش؛ ره آورد ال نینو برای ایران

به گزارش ایسنا، ال نینو یک چرخه مشهور جوی در دنیا است که هر هفت سال یک بار کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد و به گفته کارشناسان ناشی از تغییرات دمایی ایجاد شده در سطح اقیانوس آرام است که می تواند در ایران منجر به بارش های بیشتری در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار گردد. سال آبی جاری سومین سال کم بارش و خشکسالی است که بسیاری از منطقه ها ایران را با بحران کم آبی شدیدی روبرو نموده است. به گفته رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز با تغییرنوسانات جوی از لانینا (فاز سرد جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) به ال نینو (فاز گرم جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) کشور از نظر شرایط جوی وارد شرایط خنثی می گردد.

به طور کلی نوسانات جنوبی یا اِنسو (enso) می توانند دو شرایط جوی متفاوت با عنوان ال نینو و لانینا ایجاد نمایند که تاثیرات متفاوتی نیز بر اندازه بارندگی در کشور دارد. این تاثیرات به صورت قطعی و صد درصدی نیست، اما زمانی که فاز این نوسانات جنوبی به سوی ال نینو باشد، بارندگی های مناسب و اگر لانینا باشد بارندگی های کمتری در فصل پاییز و زمستان رخ می دهد که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می گوید با توجه به اینکه جریان لانینا به ال نینو تغییر نموده و وارد فاز خنثی شده است و وارد ال نینو خواهد شد، احتمال اینکه بارندگی های پاییزی به هنگام آغاز گردد و بارش های مناسب و در حد نرمالی داشته باشیم وجود دارد، اما به طور قطعی نمی توان پیش بینی کرد.

احد وظیفه، درباره تاثیرات جریان دورپیوند ال نینو بر شرایط دمایی ایران در تابستان اظهار کرد: جریان ال نینو در فصل تابستان می تواند برای ایران تاثیرات دمایی بگذارد و تاثیری در بارندگی ها ندارد چراکه در فصل تابستان بارش باران یک امر طبیعی و معمول نیست و درصد عمده ای از بارندگی ها در فصل پاییز، زمستان و بهار به ویژه نیمه اول بهار رخ می دهد.

وی درباره بارندگی های تابستان سال گذشته گفت: بارش های تابستانه سال گذشته استثنا بود و به عنوان بارش های طبیعی فصل تابستان محسوب نمی شوند، اما این بارندگی ها برای بخش هایی از جنوب کشور همانند سیستان و بلوچستان مناسب و موثر بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید نمود: با توجه به اینکه جریان لانینا به ال نینو در حال تغییر و وارد فاز خنثی شده است، در ماه های آینده ال نینو جریان غالب جوی خواهد بود بنابراین احتمال اینکه بارندگی های پاییزی به هنگام آغاز گردد و بارش های مناسب و در حد نرمالی داشته باشیم، وجود دارد بنابراین با حرکت به سمت ال نینو و جایگزینی ال نینو با لانینا طی تابستان، آب اقیانوس گرم تر می گردد و بارش های پاییزی محسوس تر خواهد بود و در نتیجه پاییزی نرمال با بارندگی های نرمال و در حد متداول پیش بینی می گردد البته این پیش بینی در حال حاضر قطعی نیست.

وظیفه در خاتمه توضیح داد: انتظار ما این است که با توجه به تغییر شرایط از لانینا به ال نینو اندازه بارش های تجمعی در حد نرمال باشد و دمای هوا نیز می تواند نسبت به سال گذشته به اندازه قابل توجهی به ویژه در نیمه جنوبی کشور همانند خوزستان به ویژه فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان بیشتر از سال گذشته و هوا گرم تر باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 2017

به "تابستان گرمتر، اما پاییز پربارش؛ ره آورد ال نینو برای ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "تابستان گرمتر، اما پاییز پربارش؛ ره آورد ال نینو برای ایران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان گرمتر، اما پاییز پربارش؛ ره آورد ال نینو برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید