با 6 مورد از عجیب ترین موزه های دنیا آشنا شوید

به گزارش فروش برتر، شاید وقتی نام موزه به میان آید، شما را یاد ساختمانی پر از ویترین می اندازد که اشیایی گرانبها تحت تدابیر شدید امنیتی برای بازدید عموم به نمایش درآمده اند،ولی همواره اینگونه نیست در گوشه و اطراف دنیا موزه هایی برگزار می گردد ک حتی به ذهنتان هم خطور نمی کند. درپوش های جایگاه توالت، خاکستر آتش فشانی و ذرت، و اقلامی از این قبیل، تنها بخش کوچکی از موادی هستند که برای خلق شاهکارها در عجیب ترین موزه های دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.پس با ما همراه باشید تا نگاهی متفاوت به موزه های دنیا بیندازیم.

با 6 مورد از عجیب ترین موزه های دنیا آشنا شوید

موزه هنری جایگاه توالت بارنی اسمیت در شهر سان آنتونیو استان تگزاس آمریکا

استاد سابق لوله کشی بارنی اسمیت (Barney Smith) سال های زیادی را برای تعمیر توالت ها صرف کرد که همین موضوع باعث علاقه عجیب او به کاسه سرامیکی و تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی او شد. با ترکیب کردن واسطه های مختلط مثل خاکستر آتش فشانی و جعبه ابزار، هنرمند 94 ساله بیش از تعداد 1100 قطعه با استفاده از درهای جایگاه توالت ساخته و در موزه ای در شهر سان آنتونیو استان تگزاس (San Antonio, Texas) قرار داده است. بسیاری از این قطعات برای او یادآور نقطه عطف در مراحل مهم در زندگی اش است، از یادبود یک سفر که او با همسرش رفته بود تا جشن گرفتن تولد 90 سالگی او؛ مانند هر استاد واقعی، هیچ یک از قطعات ساخته شده از طریق او برای فروش نیست و بازدید از این موزه عجیب و غریب که باید گفت در گاراژ خانه او ساخته شده است، فقط با گرفتن وقت قبلی ممکن است.

موزه کاخ ذرت در شهر میشل در استان داکوتای جنوبی آمریکا

اغلب اوقات، ساختمان هایی که جایگاه بزرگ ترین کارهای هنری هستند فقط به خاطر قطعاتشان (آثار هنری) تأثیرگذارند. مثل موزه لوور (Louvre) یا موزه گوگنهایم (Guggenheim)، اما موزه قصر ذرت (Corn Palace) از لحاظ معماری ساختاری خیره نماینده است، ساختمانی با گنبدهای پیازی شکل و مناره های رنگارنگ، چیزی شبیه آنچه در کلیسای سنت باسیل مسکو (Moscows St. Basils Cathedral) پیدا خواهید کرد؛ اما با آنالیز دقیق تر، خواهید فهمید که قسمت های بیرونی، متشکل از نقاشی های باورنکردنی با استفاده از ذرت است که شاید تا به شما نگویند، هرگز متوجه آن نخواهید شد. هر سال، نقاشان محلی قطعات بزرگ تری از رویدادهای عادی زندگی را مطابق با یک موضوع تازه دوباره طراحی می نمایند. اینجا مکانی محبوب برای برگزاری کنسرت ها و جشن ها هم محسوب می گردد که باید برای ورود به آن ها هزینه پرداخت اما لذت بردن از زیبایی های نمای بیرونی بنا هیچ هزینه ای ندارد.

موزه روابط شکست خورده در شهر زاگرب کشور کرواسی

بسیاری از افراد خاطرات عشق های قدیمی خود را در دفترچه خاطرات یا نوشته های عاشقانه نگهداری می نمایند اما در کرواسی یک زوج راه دیگری برای زنده نگه داشتن رابطه سرانجام یافته خود پیدا نموده اند. موزه روابط شکست خورده (Museum of Broken Relationships) از طریق یک زوج اهل کرواسی پس از سرانجام روابط 4 ساله بین آن ها ایجاد شد و در گذر زمان به وسیله اشیاء شخصی به جامانده از عشق های قبلی زوج هایی دیگر، بزرگ تر شد و به شکل امروزی عایدی. از اشیایی که در این موزه به نمایش عایدیه است می توان به خرس های عروسکی روز عشاق (ولنتاین)، عکس های خاطره انگیز، یک لباس عروس و حتی یک تبر (یک مرد برای از بین بردن اثاث خانه ای که با همسرش داشت از این تبر استفاده کرد تا خاطرات او را با از بین بردن این وسایل، به شکل کامل فراموش کند) خیلی ها از این موزه به عنوان یک سالن برای عینیت بخشیدن به مفهوم اعتراف تعاملی یاد می نمایند، یعنی افرادی که رابطه های خود را سرانجام دادند و با سختی های بعد از آن کنار آمده اند، اشیا خود را به این موزه هدیه نموده اند تا به دیگران ثابت نمایند، زندگی فارغ از هر اتفاقی در جریان خواهد بود. هر بازتماشاماینده ای می توانند اشیاء خود را باقی بگذارد یا پیغام خود را ضبط کند تا بخشی از تاریخ روابط شکست خورده گردد.

موزه موی لیلا در شهر ایندیپندس در استان میسوری آمریکا

قطعاً استفاده از مو و درست کردن آن مدت زیادی است که به یک هنر تبدیل شده است، اما آیا خرده های مو که روی زمین می ریزند هم می توانند تبدیل به یک اثر هنری شوند؟ ممکن است اولین راه این باشد که آنها را در سطل زباله بیندازیم، اما این حرف را لیلا کوهون (Leila Cohoon) کسی که تنها موزه مو در دنیا را در استان میسوری (Missouri) ایجاد و نگهداری نموده است، نمی زند. از زمانی که ساخت اشیای هنری با سبک خاصی در دوره ویکتوریا (مربوط به زمان سلطنت ملکه ویکتوریا انگلستان) رایج شد و تبدیل به روشی شد تا به شما دوست داشتن شخصی را یادآوری کند، ساختن این اشیا هنری به تفریح حال حاضر زندگی تبدیل شده است. به طوری که تمام عمر خود را صرف ساخت این آثار هنری آن هم با استفاده از مو نموده است. در این موزه صدها تاج گل و هزاران قلم از اشیایی وجود دارد که به طرز هنرمندانه ای با استفاده از موهای واقعی انسان ساخته شده است، حتی از موی انسان های معروفی چون مایکل جکسون (Michael Jackson)، ماریلین مونرو (Marilyn Monroe) و ملکه ویکتوریا (Queen Victoria) نیز در ساخت این اشیا استفاده شده است.

موزه شگفت انگیز چوب کبریت در شهر گلادبروک استان آیوا آمریکا

در این موزه صحبت از یک جرقه برخاسته از فکر خلاق است. آثار مینیاتوری فوق العاده پیچیده از ساختمان های مشهور که تماماً از چوب کبریت ساخته شده اند. سازنده این آثار سخت پاتریک اکتون (Patrick Acton) هنرمند اهل استان آیوا (Iowa) است که در حال حاضر در معرض دید عموم قرار دارند. از میان 50 مدل شبیه¬ سازی شده، شما می توانید در این موزه یک کپی کوچک کامل از ساختمان عمارت کنگره واشنگتن (U.S. Capitol Building)، عمارت فرمانداری آیوا (Iowa Governors Mansion) و شاتل فضایی چلنجر (Challenger space shuttle) را ببینید که بعضی از آن ها به تنهایی شامل بیش از 478.000 قطعه چوب کبریت هستند. شاید رفتن به غرب میانه (منطقه ای شمالی از استان متحده آمریکا از غرب اوهایو تا کوه های راکی) کمی سخت باشد اما برای بازدید از این موزه دور کردن راه ارزش دارد. گواه موضوع این است که بعضی از موزهای سراسر دنیا چندین قطعه از آثار این هنرمند را برای نمایش دائمی خود، خریداری نموده اند.

موزه اتاق خاکی در شهر نیویورک آمریکا

قطعات هنری نمایش داده شده در موزه اتاق خاکی دقیقاً یک توده خاک است که البته نباید کم ارزش قلمداد شوند. از سال 1980 میلادی، این فضای زیر شیروانی در محله سوهو شهر نیویورک (SoHo New Yorks) بازتماشامایندگانی را به سمت خود کشانده است که به خاطر تماشا آثار هنری ساخته شده از خاک به آنجا آمده اند. مجموع خاک استفاده شده در آثار این موزه حدود 280.000 پوند (حدود 127 تن) است. این موزه هنری از طریق والتر دی ماریا (Walter de Maria) در سال 1977 میلادی به دنیا آمد آن هم با هدف راه اندازی یک اثر هنری دائمی معاصر غیرمعمول که برای فراهم کردن مکانی آرام در شهر شلوغ نیویورک خلق شده است، البته قدم زدن روی آثار هنری این موزه ممنوع است

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1763

به "با 6 مورد از عجیب ترین موزه های دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 6 مورد از عجیب ترین موزه های دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید