با طرز کار سیفون توالت ایرانی و فرنگی

به گزارش فروش برتر، سیفون توالت به عنوان بخشی از مخزن توالت ایرانی و فرنگی برای تخلیه کاسه توالت عمل می نماید. عمل تخلیه در توالت به وسیله خط لوله فاضلاب به سیستم فاضلاب شهری اجرا شده و طرز کار سیفون توالت نیز شامل تخلیه آب از مخزن و آزاد کردن آن داخل کاسه می گردد. با این که سیفون توالت ابداع جدیدی نیست، اما باعث صرفه جویی در آب و حفظ منابع طبیعی شده است. سیفون توالت های امروزی کمی متفاوت از انواع چند دهه پیش عمل می نمایند. به طوری که طرز کار سیفون توالت در انواع ایرانی و فرنگی دستخوش تغییراتی شده است.

با طرز کار سیفون توالت ایرانی و فرنگی

امروزه طیف وسیع تری از مدل های سیفون توالت، هم برای ساختمان های مسکونی و هم تجاری در دسترس هستند. با این که تا به الان نصب سیفون توالت های ایرانی رایج بود، اما امروزه افراد می توانند انواع مکانیسم های فلاشینگ مانند توالت های مخزن بالا، کم فلاش و توالت های هوشمند را انتخاب نمایند. با این حال طرز کار سیفون توالت در انواع مختلف آن ها یکسان است. بعلاوه طرز کار سیفون توالت فرنگی و ایرانی از بیشتر جهات مشابه است؛ یعنی آزاد شدن آب کافی برای حذف فاضلاب و تمیز کردن کاسه توالت.

در ادامه این مقاله ابتدا با طرز کار سیفون توالت فرنگی آشنا می شویم و سپس به آنالیز طرز کار سیفون توالت ایرانی و تفاوت آن با سیفون توالت فرنگی خواهیم پرداخت.

طرز کار سیفون توالت ایرانی

طرز کار سیفون توالت ایرانی به صورت گرانشی است. در این نوع سیفون، مخزن به دیوار بالای کاسه توالت نصب شده و فرد می تواند با کشیدن زنجیر، توالت را تخلیه کند تا آب از مخزن به کاسه آزاد گردد.

از آنجایی که در سیفون توالت ایرانی مخزن در بالای کاسه قرار گرفته است، تا حدودی به نیروی گرانش متکی است. در این فرایند نیروی گرانشی آب را به داخل کاسه راهنمایی می نماید تا از فاضلاب خارج گردد.

طرز کار سیفون توالت فرنگی

در قسمت پایین مرکز مخزن، سوراخ بزرگی وجود دارد که به لبه کاسه توالت منتهی می گردد. این سوراخ دارای درپوشی برای مسدود کردن آن است و از جاری شدن آب به داخل کاسه جلوگیری می نماید. درپوش نیز به زنجیری متصل بوده که به دسته مخزن وصل شده است.

زمانی که اهرم می چرخد یا هل داده می گردد، درپوش از سوراخ خارج می گردد. سپس آب ذخیره شده در مخزن به سرعت وارد کناره های کاسه گردد. با خارج شدن سطح آب در مخزن، کنترل شناور روی دریچه شارژ مجدد پایین می آید. سپس آب جریان پیدا می نماید تا مخزن دوباره پر گردد.

آب کمتر، فشار بیشتر!

توالت های نو فرنگی معمولاً به حداقل فشار 20 تا 25 psi برای فراوری جریان آب کافی احتیاج دارند. طرز کار سیفون توالت در این توالت ها کمی فرق دارد. در این نوع سیفون ها دهانه ای با میزان مناسب در پایین و مرکز مخزن آب وجود دارد.

این دهانه به داخل مجرای طولانی که به لبه کاسه توالت منتهی می گردد، وصل شده است. بعلاوه در داخل مخزن آب اهرمی وجود دارد که به فلاشر متصل بوده و در قسمت بیرونی مخزن قرار گرفته است. وقتی دستگیره فلاشر را به سمت پایین فشار می دهید، اهرم داخل مخزن به سمت بالا حرکت می نماید.

یک سر زنجیر نازک به اهرم متصل است و سر دیگر آن به درپوش پایین مخزن وصل می گردد. درنهایت درپوش روی دهانه بزرگی که به لبه کاسه منتهی می گردد، قرار می گیرد. وقتی کسی توالت را آب می کشد، اهرم زنجیر را فعال می نماید، درپوش را بالا می برد و آب به داخل کاسه جاری می گردد.

نیروی باز شدن درپوش از دهانه باعث می گردد تا آب از مخزن به داخل کاسه توالت برود. این همان چیزی است که به پاک کردن فاضلاب یاری می نماید. آب از مخزن به داخل کاسه می رود و سطح آب مخزن پایین می آید. به همین علت دارای مکانیزم دیگری در داخل است که شناور توالت نام دارد.

شناور سطح آب در مخزن را کنترل می نماید. زمانی که سطح آب کم می گردد شناور دریچه را فعال می نماید تا آب بیشتری وارد مخزن گردد. این آب از خط لوله اصلی توالت تامین می گردد. همان طور که مخزن دوباره با آب پر می گردد، درپوش دوباره روی دهانه بزرگ میفتد تا آب از آن خارج نگردد.

زمانی که آب و شناور به سطح از پیش عیین شده در مخزن رسیدند، دریچه پر کردن مجدد بسته شده و ریختن آب متوقف خواهد شد. این فرایند باعث می گردد تا صدای پر کردن مجدد که پس از شستشو ایجاد می گردد، متوقف گردد.

خلاص شدن از شر فاضلاب

در آخرین مرحله از طرز کار سیفون توالت سیستم تخلیه مرکزی فاضلاب را به خارج از ساختمان منتقل می نماید. سیستم تخلیه فاضلاب به لوله های پشت دیوار متصل می گردد. این سیستم ضایعات را تخلیه نموده و دریچه ای برای خروج فاضلاب و گازهای زائد به هوا ایجاد می نماید.

لوله های هواکش روی پشت بام ساختمان قرار می گیرند. در حین خروج گازها، فشار اتمسفر به لوله هواکش مکیده شده و از نفوذ گازها به داخل توالت جلوگیری می نماید. سال ها پیش، خطر نشت گاز به داخل حمام و توالت وجود داشت اما امروزه دیگر نه نگرانی وجود دارد و نه استفاده بیش از حد از آب.

مطلب پیشنهادی:نظافت سرویس بهداشتی و از بین بردن آلودگی

شکل سیفون توالت

سیفون توالت در 2 شکل P و S فراوری می شوند و در این میان نوع P کاربرد بیشتری دارد. بدنه داخلی سیفون در واقع بسیار ساده بوده و تنها چیزی که در قسمت بیرونی توالت وجود دارد، دکمه فلاش است. این روزها، بیشتر دکمه های فلاش به 2 قسمت نیمه فلاش و فلاش کامل تقسیم می شوند.

زمانی که این دکمه را فشار دهید، تمام آب مخزن به داخل کاسه توالت می رود و تخلیه می گردد. قسمت های داخلی توالت فرنگی هم 2 کار اصلی انجام می دهند. پر کردن مخزن و تخلیه مخزن.

اگر به داخل مخزن و شکل سیفون توالت نگاه کنید، خواهید دید که تنها 2 بخش برای انجام این کارها وجود دارد؛ یعنی شیر پرنماینده و شیر فلاش که وظیفه شیر پرنماینده، پر کردن مخزن با آب است.

فلوتر را می توانید در بالای شیر پر نماینده ببینید. فلوتر مانند شناور کار می نماید و همان طور که آب بالا می آید، شناور هم بالا می رود. درست مانند شناور روی سطح دریاچه. زمانی که آب، فلوتر را به نقطه تنظیم خود می رساند، آب ورودی متوقف می گردد. در صورت احتیاج شما می توانید سطح فلوتر را تنظیم کنید تا سطح آب بالاتر یا پایین تر گردد.

طرز کار سیفون توالت به زبان ساده این گونه است که پس از شستشوی توالت، آب از شیر پر می گردد. شناور تا سطح تنظیم شده خود بالا می رود. بالا آمدن آب متوقف می گردد و مخزن پر شده و برای شستشوی بعدی آماده می گردد.

وظیفه شیر فلاش این است که آب را از مخزن به داخل کاسه توالت بریزد تا فاضلاب را بشویید. این عملیات را با فشار دادن دکمه فلاش که به وسیله یک کابل به شیر فلاش وصل شده، شروع می کنیم. تقریباً مانند ترمز دوچرخه با شستشوی توالت، کابل شیر فلاش را می کشد و آن را بالا می برد.

درزگیر لاستیکی نیز در پایین شیر فلاش وجود دارد. زمانی که شیر فعال می گردد، این درزگیر لاستیکی بالا می رود، آب را از مخزن خارج می نماید و به داخل کاسه توالت می رساند. زمانی که تمام آب خالی شد، شیر فلاش به پایین میفتد و مخزن برای جایگزینی تمام آب دریچه آماده است.

طرز کار سیفون توالت را به عبارت ساده می توان اینگونه شرح داد: دکمه فلاش را فشار می دهید. کابل اتصال شیر فلاش را بالا می کشد و آب به زور از مخزن خارج می گردد. سپس به داخل کاسه توالت می رود و شیر به پایین میفتد.

مطلب پیشنهادی:آموزش نصب سیفون روشویی

جمع بندی

ظاهر توالت ها در طول زمان تغییر نموده و همراه با آن اجزای داخلی مانند سیفون هم شاهد تحولاتی بوده اند. در این میان طرز کار سیفون توالت ایرانی و فرنگی از بعضی جهات دارای تفاوت هایی هستند. سیفون توالت ایرانی برای عملکرد بهینه به نیروی گرانشی زمین وابسته است.

با این حال در سیفون توالت فرنگی سیستم کاملا فرق دارد. سیفون توالت فرنگی از نظر صرفه جویی در آب نیز دارای مزیت هایی است. با این حال هر 2 نوع سیفون با هدفی مشترک تعبیه می شوند؛ یعنی ورود آب به کاسه توالت و خروج فاضلاب.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

منبع: آچاره
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1887

به "با طرز کار سیفون توالت ایرانی و فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با طرز کار سیفون توالت ایرانی و فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید