با انواع گل رز آشنا شوید

به گزارش فروش برتر، گل رز یکی از محبوب ترین گل ها در طول تاریخ بوده است. امروزه نیز احتمالا این بوته جاودان یکی از پرطرف دارترین گیاهان گل دار در صنعت گل و گیاه محسوب می گردد. تنوع، زیبایی و عطر انواع گل رز موجب کشت گسترده آنها شده است.

با انواع گل رز آشنا شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از چطور ، گل رز ترکیبی از ساقه های خاردار و شکوفه های معطر است که نشانه موفقیت و کمال به حساب می آیند. بعضی از انواع گل رز ظاهری فشرده دارند و بعضی دیگر دارای گلبرگ های آزادترند. این گل در رنگ های متعدد مثل قرمز، نارنجی، صورتی، سیاه، بنفش و حتی سبز وجود دارد. اگر به دنبال ایجاد تنوع و زیبایی در باغچه تان هستید، در این مقاله انواع گل رز را به شما معرفی می کنیم.

انواع گل رز در سه دسته بندی اصلی رزهای خاص، رزهای باغی قدیمی و رزهای باغی جدید قرار می گیرند. در ادامه گونه های مختلف زیباترین گل های رز سراسر دنیا را معرفی و آنالیز می کنیم.

1. آلبا

این گل رز جزو رزهای باغی قدیمی است که قدمت آن به قرن یکم بازمی گردد. آلبا یکی از انواع گل رز است که از پیوند نسترن و گل محمدی به وجود آمده است. رز آلبا در رنگ های سفید تا صورتی روشن با شاخ وبرگ های سبزآبی و عطر بسیار زیاد یافت می گردد.

2. آبشار طلا

رز بانکسیان یا آبشار طلا یکی از انواع گل رز است که تقریبا هیچ تیغ و خاری ندارد. بوته های این گل دارای خوشه های گل های کوچک و معطرند. چهار گونه رز آبشار طلا یافت می گردد که دو نوع از آن تک گلبرگ و دو نوع دیگر دارای دوگلبرگ اند. این نوع رز برای رشد به فضای عظیم، مکان گرم و آفتاب گیر احتیاج دارد. شاخ وبرگ های زیاد و شکوفه های زرد این نوع گل رز زیبایی خاصی به حیاط و باغچه شما می دهند.

3. بوربون

بوربون یکی دیگر از انواع گل رز است که زیرمجموعه رزهای باغی قدیمی قرار می گیرد. نام بوربون از جزیره رئونیون در اقیانوس هند گرفته شده است. این نوع گل رز ترکیبی از گل محمدی و رز چینی است. رز بوربون گلی پُرپَر و بسیار معطر است که در رنگ های مختلفی مثل صورتی روشن، سفید و قرمز تیره دیده می گردد. این نوع گل رز مستعد بیماری های قارچی و کپک است.

4. رز چینی

رز چینی یکی دیگر از انواع گل رز زیرمجموعه رزهای باغی قدیمی و گروه پیچیده ای از تلفیق های طبیعی است. این نوع رز ارتفاع کمی دارد و بسیار باریک و ظریف به نظر می رسد. هرچه عمر بوته افزایش یابد، رنگ گل های آن هم تیره تر می گردد. رز متابیلیس (Mutabilis) یکی از محبوب ترین گونه های رز چینی است.

5. گل سرخ یا گل محمدی

گل سرخ یکی از انواع گل رز باغی قدیمی است که از دیرباز در ایران کشت می شده است. عصاره و گلاب این گل در قرن شانزدهم از سوریه به اروپا رفت. گل سرخ در رنگ های سفید تا صورتی تیره یافت می گردد. گل سرخ یکی از انواع گل رز باغچه ای است که دربرابر سرما مقاوم است و شاخه های تیغ دار، استوانه ای شکل و بلندی دارد. از این گل بسیار معطر در صنعت عطرسازی استفاده می گردد. مصرف گلاب و گل سرخ در انواع دسرهای ایرانی نیز بسیار متداول است.

6. اگلندتریا

رز اگلندتریا یکی دیگر از انواع گل رز معطر و شیرین است که با نمایش رؤیای شب نیمه تابستان اثر شکسپیر شهرت یافت. پیوندهای رز اگلندتریا اغلب تک گلبرگ است و شاخ وبرگ های آن بوی بسیار خوبی دارند. این نوع رز که به رنگ قرمز روشن است، هر سال در فصل پاییز گل می دهد.

7. فلوریبوندا

این گل رز زیبا از پیوند رز دورگه چای و رز پولیانتا به وجود آمده است. رز فلوریبوندا روی هر ساقه گل ها و گلبرگ های عظیمی دارد. اصطلاح فلوریبوندا را اولین بار دکتر جی. ان. نیکولاس برای این گل به کار برد. او این گل را به عنوان گیاه پیوندی جدیدی برای شرکت جکسون و پرکینز (Jackson and Perkins) پرورش داده بود. فلوریبوندا یکی از انواع گل رز است که در رنگ های متنوعی مثل سفید، صورتی، قرمز و زرد دیده می گردد. گروس آن آخن (Gruss an Aachen) یکی از اولین فلوریبونداها بود که هنوز هم طرف دارهای خودش را دارد.

8. فوئتیدا

فوئتیدا یکی از انواع گل رز است که با نام نسترن زرد، گل زرد یا رز زرد ایرانی شناخته می گردد. فوئتیدا (Foetida) کلمه ای لاتین و به معنی بوی ناخوشایند است. این نوع رز بوی بسیار تندی دارد؛ اما این بو اصلا ناخوشایند نیست. نسترن زرد یکی از انواع گل رز مقاوم و بالارونده است که ارتفاع آن تا 3 متر نیز می رسد.

9. گالیکا

رز گالیکا یا رز فرانسوی یکی از قدیمی ترین انواع گل رز است. اولین رز گالیکا در اوایل قرن دوازدهم پرورش یافت. این رز هم یکی دیگر از انواع گل رز معطر است و بوته ضخیم و متراکم آن تا 1/5 متر رشد می نماید. گالیکا در رنگ های قرمز، صورتی روشن، صورتی تیره، قرمز تیره و حتی راه راه وجود دارد. این رز زیبا دربرابر سایه، خاک ضعیف و حتی هوای سرد بسیار مقاوم است.

10. رز دورگه چای

رز دورگه چای یکی از قدیمی ترین انواع گل رز باغی جدید است. این رز زیبا از پیوند رز دورگه پرپچوال و رز چای به وجود آمده است. اولین رز دورگه چای رز فرانسه بود که در سال 1867 معرفی گردید و توانست بین رز باغی های قدیمی و مدرن متفاوت باشد. رز دورگه چای رنگ های متنوع، ساقه های بلند و گل های برجسته متمایزی است.

11. میدی لند

میدی لند یکی دیگر از انواع گل رز است که نامش برگرفته از میلند (Meilland)، پرورش دهنده فرانسوی مشهورش، است. رز میدی لند یکی از انواع گل رز مقاوم است که گل های متنوع و تنومندی دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای محوطه سازی است.

12. رز موس

نام رز موس به دلیل رشد باتلاقی مانندش در قسمت کاسبرگ ها است که وقتی لمس می گردد بویی شبیه بوی کاج می دهد. رز موس یکی از انواع گل رز است که از جهش ژنتیکی رز سنتیفولیا و گل محمدی پدید آمده است. بوته این گل رز تا 1/2 متر رشد می نماید. رز موس گیاه زیاد مقاومی نیست و آن را تنها به دلیل زیبایی اش پرورش می دهند.

13. رز خوشه ای

رز خوشه ای یا رز ژاپنی یکی از انواع گل رز است که گیاه بومی آسیا است و بعدها به شمال شرقی آمریکا منتقل شد. این نوع رز در ابتدا برای یاری به بهبود فرسایش خاک پرورش یافت. رز خوشه ای هر سال در بهار و پاییز گل می دهد. از این رز برای پیوند ریشه ای با دیگر گل های رز استفاده می گردد.

14. نسترن شیرازی

نسترن شیرازی که با نام های انواع گل رز عنبر و رز ماسک هم شناخته می گردد، قدمت زیادی دارد. این رز گیاه بومی خاورمیانه است. نسترن شیرازی دارای گلبرگ است و رایحه ای قوی شبیه به عنبر و مشک دارد.

15. پولیانتا

مشخصه شاخص رز پولیانتا، شکوفه های کوچک آبشاری آن است که بالای شاخ وبرگ های ابرمانندش قرار می گیرند. رز پولیانتا از پیوند رز چینی و گونه کوتاه رز خوشه ای شکل گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1115

به "با انواع گل رز آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع گل رز آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید