انباشت بیهودگی در بازار کتاب های داستان

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران ، نخستین اثر داستانی مریم پژمان با عنان انباشت بیهودگی از سوی نشر سیب سرخ به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

انباشت بیهودگی در بازار کتاب های داستان

پژمان که با این اثر نخستین تجربه خود در انتشار داستان را تجربه می نماید، با اشاره به اینکه تالیف و آماده انتشار شدن این مجموعه داستان دو نیم سال از وی زمان برده است، مطرح کرد: من از زمان نوجوانی داستان می نوشتم ولی از همان حدود سه سال پیش که در کارگاه های نویسندگی با تکنیک های نگارش داستان و نقد آن آشنا شدم تصمیم گرفتم که به صورت جدی وارد دنیای ادبیات شوم. حاصل کارم در این مدت این مجموعه شامل9 داستان است که البته قرار بود 10 داستان در کنار هم باشند که متاسفانه یکی از آنها مجوز دریافت نکرد.

وی در ادامه اضافه نمود: تم اصلی داستان های این مجموعه نمایش لایه های پنهان درون انسان است. در واقع سوی دیگری از او که معمولا از چشم ما پنهان می ماند و به تعبیر من رنج ناگزیر انسان در زمان ادراک حس بیهودگی در کوران حوادث معمول زندگی است در این مجموعه مورد توجه من بوده است.

پژمان همچنین در پاسخ به سوالی دربار علت گرایشش به داستان کوتاه با اشاره به اینکه پرداختن به داستان کوتاه در جامعه حال حاضر ایران جسارت و ریسک پذیری بیشتری می خواهد؛ تاکید نمود: داستان کوتاه هنوز در بین خوانندگان ایرانی صندلی خود را پیدا ننموده و تبدیل به عادت نشده و خوانندگان روشنفکرتر و محدودتری هم دارد، به همین دلیل ناشران کتاب برای رمان رغبت بیشتری دارند چون بازار فروش بهتری دارد. البته قالب داستان کوتاه انعطاف پذیری رمان را ندارد، تعداد صفحات محدود است و دست نویسنده باز نیست بنابراین نویسنده در کمترین کلمات باید به خواننده داستان شوک وارد کند و او را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین مشخصا نوشتن یک داستان کوتاه خوب اصلا کار ساده ای نیست. و این ذهنیت اشتباه است که یک رمان نویس حرفه ای الزاما میتواند داستان کوتاه خوبی هم بنویسد.

به گفته این نویسنده داستان کوتاه به مفهوم مدرن آن در ایران و حتی دنیا عمر کمتری نسبت به رمان دارد و به باور وی هنوز راه درازی در پیش است تا داستان کوتاه ارزش خود را پیدا کند چنانکه الیس مونرو که برنده جایزه نوبل2013 برای مجموعه داستان های کوتاهش شد جملاتی با این مضمون می نویسد که خیلی راضی است که مردم به داستان کوتاه به عنوان یک هنر مهم نگاه میکنند، نه یک دست گرمی که قبل از خواندن رمان.

انتشارات سیب سرخ این مجموعه داستان را در 96 صفحه با قیمت 23500 تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1326

به "انباشت بیهودگی در بازار کتاب های داستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انباشت بیهودگی در بازار کتاب های داستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید