احیای توس در 12 هکتار تا خاتمه بهمن

به گزارش فروش برتر، مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: مراسم بهره برداری از فاز دوم و شروع عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی مشهد با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد و جمعی از مسئولان شهری و استانی و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار گردید.

احیای توس در 12 هکتار تا خاتمه بهمن

در این عملیات اجرایی، فاز یک این پروژه در 3/2 هکتار و فاز دوم آن با 1/8 هکتار و هزینه تقریبی 16/5 میلیارد تومان صورت گرفته است. عملیات اجرایی فاز 3 این پروژه نیز با مساحت 7 هکتار و اعتبار 8 میلیارد تومان به صورت رسمی شروع شد. فاز 3 پروژه جلوخان فردوسی در مهلت زمانی 130 روز خاتمه بهمن امسال به اتمام خواهد رسید. همچنین پروژه تاسیسات مکانیکی، برقی و ابنیه آرامگاه فردوسی مشهد هم در حاشیه این مراسم به بهره برداری رسید.

  • پروژه های آرامگاه فردوسی در یک نگاه

در طرح آماده سازی، جلو خان آرامگاه فردوسی با مشارکت شهرداری مشهد سال گذشته در عرصه ای 7 هکتاری شروع شد. تاکنون 5 هکتار آن در قالب 2 مرحله و با هزینه ای معادل 160 میلیارد ریال به خاتمه رسیده است. طبق آمار به دست آمده از عملیات ساخت جلوخان، خاتمه اجرای مرحله سوم 200 میلیارد ریال هزینه دارد.

پروژه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد در عرصه ای 5/5 هکتاری با اعتباری معادل 137 میلیارد ریال نصب و اجرا شده است. در قسمتی دیگر از پروژه های آرامگاه فردوسی عملیات مرمت برج و باروی توس با اعتباری معادل 24 میلیارد ریال به طول 300 متر از دی پارسال شروع شده است.

برج و باروی شهر تاریخی و فرهنگی توس به طول 7 کیلومتر و مشتمل بر 4 دروازه و 102 نیم برج است. فاز اول پروژه احیای برج و بارو شهر توس از دروازه رودبار به سمت دروازه مرو و نیشابور به طول 350 متر است. ارتفاع آن 9 متر، عرض مقطع 6 متر و با اعتبار 24 میلیارد ریال است. عملیات این جهت طولانی به صورت بخش بخش و با تامین اعتبار انجام می گردد و طبق پیش بینی های صورت گرفته مرمت 300 متر اول تا یک ماه دیگر به خاتمه می رسد. برای مرمت این بخش تاکنون 3 میلیون و 500 هزار قالب خشتی فراوری شده است.

  • تصمیمات شهرداری مشهد درباره توس

بنا به گفته های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار شده است شهرداری مشهد طرح جامعی در مورد فعالیت هایی که بنا دارد در شهر توس انجام دهد در قالب 360 هکتار ارائه کند. اکنون 70 هکتار آن طراحی شده است. مونسان بیان می نماید: شهرداری مشهد را در مورد تصمیمات برای شهر توس همراهی خواهیم کرد. اگر نقاط اختلافی هم وجود دارد باید سعی و کوششمان را انجام دهیم تا آنها را حل کنیم که بتوانیم شهر توس را به مکانی برای گردشگری تبدیل کنیم.

  • ثبت جهانی توس

ثبت جهانی توس اگرچه سخت است، اما در حال حاضر برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است. تیم کشتی استان نیز با همین شعار فعالیت می نماید. این مطالب گفته محمدرضا کلایی شهردار مشهد در مراسم افتتاح فاز 2 و شروع عملیات اجرایی فاز 3 جلوخان آرامگاه فردوسی است. کلایی با اشاره به پروژه های نیمه تمام در آرامگاه فردوسی می گوید: پروژه های پردیس، رودباره، پارک باستان شناسی و... معطل موافقت های لازم از سوی میراث فرهنگی است تا آرامگاه فردوسی و منطقه توس به مکانی با جذابیت های بالا تبدیل گردد.

وی با اشاره به اجرای پارک باستان شناسی می افزاید: اجرای پارک باستان شناسی در مقیاس 3 تا 5 هکتار مد نظر است و با یاری شورای فنی قطعا یک محل آموزشی و جذاب خواهد شد که البته به موافقت های لازم از سوی میراث فرهنگی احتیاج دارد. همچنین راه اندازی مجموعه 10 هکتاری سرپوشیده باغ گل 12 ماهه نیز جزو برنامه های ماست که اگر اجرایی گردد قطعا در کشور بسیار خاص و متفاوت خواهد شد. وی با اشاره به پروژه دروازه رودبار بیان می نماید: به دنبال اجرای جهت به سمت کهن دژ هستیم که در یک برنامه مشترک با سازمان میراث فرهنگی عملیات اجرایی آن به زودی انجام خواهد شد. همچنین بخش هایی از کشف رود باید بازسازی گردد.

شهردار مشهد با اشاره به تا ثبت جهانی توس شرح می دهد: در حال حاضر خراسان رضوی تیم کشتی با این نام دارد، کمپین های بسیاری برای ثبت این اثر تاریخی شکل گرفته است و دوندگان بسیاری با این شعار بلوار شاهنامه را می دوند. کلایی یادآور می گردد: انجام فعالیت ها در 2 بخش تصمیم گیری و اجرایی مطرح است. در بخش اجرایی ما پای کار هستیم اما در بخش تصمیم گیری احتیاجمند توجه وزارت کشور و استانداری هستیم.

وی با اشاره به اجرای زنگ شاهنامه در مدارس از ابتدای مهر امسال می گوید: معتقدیم ساعت بازدید آرامگاه نیز باید تا 12 شب افزایش پیدا کند. خواسته ما در مدیریت شهری مشهد این است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این موضوعات را آنالیز کند و مورد توجه قرار دهد، چراکه منافع بسیاری را برای مشهد و کشور به همراه خواهد داشت.

  • حمایت وزارت میراث فرهنگی از پروژه جهانی توس

پرنیان علی بخشی - خراسان رضوی - خبرنگار:

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه مراسم بهره برداری از فاز دوم و شروع عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در جمع خبرنگاران سخنرانی کرد. وی اظهار کرد: یک سال و نیم گذشته، در عید 97، اینجا محوطه ای بود که مناسب صندلی حکیم فردوسی نبود و امروز من از کوشش شهرداری و شهردار و همکاران اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به خاطر این پروژه تشکر می کنم.

این مسئول با اشاره به تقاضای شهردار برای مشارکت در احیای توس گفت: ما مشارکت کامل خواهیم داشت، مدیرکل میراث فرهنگی نیز باید همکاری کامل داشته باشند و کار با هماهنگی استاندار انجام گردد، هرچه استاندار تصمیم بگیرد مورد تایید ماست. آمادگی داریم که اگر نقاط اختلافی وجود دارد، آن را به سرعت حل کنیم، نباید مانع اجرای طرح های خوب شهری شد. باید اینجا به محوطه ای خوب در کنار مشهد تبدیل و از این فضا استفاده مطلوب گردد.

مونسان درخصوص سند راهبردی توس توضیح داد: قرار شد پیرو کار خوبی که شهرداری مشهد انجام داده، طرح جامع 360 هکتار را مهیا و تایید کنیم تا شهرداری بتواند ادامه دهد. او درباره سفر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به ایران و پروژه خانمی که این کار را انجام می دهد و گردشگران معروف خارجی را به ایران می آورد، گفت: یکی از روش ها این است که چهره های معروف را به ایران بیاوریم، ایران را به آنها بشناسانیم تا از نزدیک فرهنگ غنی، طبیعت زیبا و بناهای تاریخی ما را ببینند. این گروه معرفی خوبی انجام دادند، تاثیر آن در خارج از کشور زیاد بود و تصاویر بسیار خوبی را به خارج از کشور ارسال کردند. این بخشی از برنامه های تبلیغات و معرفی کشور است که حتما ادامه خواهیم داد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 258

به "احیای توس در 12 هکتار تا خاتمه بهمن" امتیاز دهید

2 کاربر به "احیای توس در 12 هکتار تا خاتمه بهمن" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای توس در 12 هکتار تا خاتمه بهمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید