11بازی زندگی با کودکتان

به گزارش فروش برتر، به گزارش زندگی امروزشاید در نگاه کلی فقط بازی به نظر برسند، اما بازی کردن، یکی از راهکارهای مهم تربیت جسم، روان و ارتباط با اجتماع است. با عظیم تر شدن بچه ها، بازی ها شکل بیرونی و مشارکتی به خود می گیرد. البته این قانونی نبوده و در بچه ها مختلف و در سنین مختلف الگوهای خودش را دارد.

11بازی زندگی با کودکتان

شش بازی برای برقراری ارتباط اجتماعی سالم

دیدنچی

وقتی با فرزند بزرگتر یا کوچکتر خودتان بازی می کنید، فرزند دیگر ایستاده و شما را دیدن می نماید. گاهی با وجود اینکه می خواهید او را وارد بازی کنید، قبول نمی نماید. این نوع نظاره گر بودن، تمرکز، بازی سازی در فکر و همراهی اما در سکوت و بدون تحرک را به همراه دارد.

بازی های انفرادی

گاهی بچه ها دوست دارند به تنهایی بازی نموده و شریکی برای بازی شان نداشته باشند. در این شرایط باید آنها را آزاد گذاشت تا خلوتی برای خودشان داشته باشند.

بازی های غیرهدفمند

در سن زیر یک سال، برخی بازی های بچه هاه بدون هدف و فقط به شکل جسته و گریخته است، چهاردست و پا رفتن به جهت های مختلف، برداشتن اشیاء بدون هدف معین، نگاه کردن به اشیاء و... از این نوع بازی هاست. والدین باید کودک را در این جهت فقط همراهی نمایند.

بازی های همپا یا هماهنگ

اگر شما و فرزندتان، فرزندتان و خواهر یا برادرش، فرزندتان و همسالانش وارد بازی ای شوید که کاری را پا به پای هم انجام داده و به هدف برسانید، بازی همپا یا هماهنگ انجام داده اید. این نوع بازی ها کلید ورود و برقراری ارتباط درست با اجتماع است.

بازی های ارتباطی

وقتی همراه فرزندتان به پارک می روید، ممکن است با همسالان و یا حتی شما وارد بازی گردد، اما این بازی ممکن است بخشی شخصی و بخشی ارتباطی باشد. به این ترتیب در این بازی ها در پی فرزندتان با شما یا همسالانش نباشید. به این علت که این نوع بازی ها در اثر معاشرت موقت اتفاق می افتد.

بازی های مشارکتی

بازی های مشارکتی معمولا هدفمند هستند و بچه ها با هدفی خاص وارد بازی می شوند. این بازی می تواند با همسالان، خواهر یا برادر و والدین انجام گردد. برای مثال یکی از اهداف آنها می تواند برنده شدن در بازی و ارضای حس رجحان طلبی باشد.

پنج بازی در گروه بازی های عمومی

بازی های مفهومی

نقاشی، خط، موسیقی، نوشتن و... به طور کلی فعالیت های هنری در این گروه قرار دارند. کودک می تواند این بازی- هنرها را به تنهایی، همراه همسالان یا والدین انجام دهد.

بازی های فیزیکی

طبیعی است که اولین اثر آن بالا بردن توان جسمی کودک و تناسب اندام اوست. همراه با آن، سلامت روان کودک هم سلامت و ساختار سالم خود را پیدا خواهدکرد. این بازی- ورزش ها هم در منزل و بیرون از آن امکان پذیر است.

بازی های ساختاری

ساختن یک سازه با لگو، چوب، قطعات فلزی و...؛ درست کردن یک وسیله بازی طبق طرح؛ خلاقیت در طراحی یک بازی و... همگی از بازی های ساختاری هستند. این بازی ها که به راحتی در منزل قابل انجام است، از بازی های مهم برای تقویت خلاقیت کودک هستند.

بازی های تخیلی

هر نوع بازی که بتواند رویاپردازی، خلاقیت در داستان سرایی، تصویرسازی فکری و مهارت حل مساله را در کودک تقویت کند، در این گروه جای می گیرد. اجرای تئاتر عروسکی در منزل، قصه پردازی به وسیله نوشتن، قصه گویی برای والدین و... باعث تقویت این مهارت کودک می شوند.

بازی های رقابتی

این بازی های مهارت فکری- عملکردی کودک را ساخته و تقویت می نمایند. در این بازی ها کودک باید مشارکت، رقابت سالم، احترام به قوانین و... را یاد بگیرد. بسیاری از بازی های فکری ای که در منزل قابل انجام بوده، دارای این ویژگی هستند. ورزش های گروهی هم در این گروه تقسیم بندی می شوند.

نقش کلیدی والدین در بازی

نقش والدین در راهنمایی کودک برای انتخاب و انجام بازی بسیار مهم است. این نکته ها را به خاطر داشته باشید:

خرید وسایل بازی هیجان انگیز برای کودک و تحریک و تشویق او برای بازی با آنها

برنامه ریزی برای بازی در خانه یا بیرون از آن در روز تعطیل

طراحی بازی های تازه برای تقویت مهارت های مختلف کودک در سنین مختلف

منبع:رجحاننها

منبع: زندگی روز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1538

به "11بازی زندگی با کودکتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11بازی زندگی با کودکتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید