متولی بلاکچین و رمزارزها را تعیین کنیم

به گزارش فروش برتر، نشست شورای راهبری بهبود مستمر محیط کسب وکار با موضوع رمزارزها و آنالیز صندلی آنها در فضای کسب وکار داخلی و بین المللی برگزار گردید. در این نشست اعضای تشکل های تخصصی حوزه ارزهای دجیتال بر اهمیت تهیه یک استراتژی دقیق و حرکت بر اساس آن در راستای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات ناگهانی، تاکید کردند.

متولی بلاکچین و رمزارزها را تعیین کنیم

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود مستمر محیط کسب وکار اتاق ایران با بیان این مطلب که آینده پژوهی در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال را باید جدی بگیریم، گفت: حل چالش های عمومی حاکم بر این حوزه باید به یاری برنامه ریزی و معین یک نقشه راه چاره شود؛ اما مهم تر از آن ارائه مطالعات آینده پژوهی و آنالیز اثرات این حوزه بر اقتصاد کشور و دنیا است.

جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیز با تایید آنچه درباره اهمیت مطالعات گسترده و آنالیز اثرات فناوری بلاکچین مرح شد، گفت: متاسفانه در 42 سال بعد از انقلاب، فرصت هایی را از دست دادیم. اگر مقوله رمزارزها را فرصت بدانیم متاسفانه رفتار مناسب با آن را هنوز پیدا ننموده ایم و محتمل است در این مورد نیز مانند گذشته عمل کنیم.

به اعتقاد او ضروری است اطلاعات و سطح آگاهی و دانش خود را نسبت به رمزارزها بیشتر کنیم و از آن بهترین بهره را ببریم. هرچند هنوز درباره مسائل این حوزه به یک رویکرد و حرف واحد نرسیدیم.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران نیز تاکید نمود: از آنجایی که استاد فرصت سوزی هستیم و همیشه عدم آگاهی منجر به انواع سنگ اندازی ها و مخالفت ها می شود، باید سعی کنیم اطلاعات خود را نسبت به رمزارزها و کاربردهای آن افزایش دهیم.

او به اولین نقش پول در اقتصاد به عنوان وسیله ای برای پرداخت در معاملات اشاره نمود و گفت: ارزش این ابزار جدید که تا حدی می توان آن را جایگزین پول دانست در سطح دنیا پذیرفته شده است. پس انکار آن عقلانی و منطقی نیست.

از منظر این فعال مالی اتاق ایران باید محور این کار باشد و استفاده از این ابزار را در تجارت توسعه دهد. در این بین قدم اول، تشریح و شناساندن رمزارزها و چگونگی استفاده از آنهاست. معرفی این ابزار از سوی اتاق ایران باید پیگیری شود.

شمس اردکانی تاکید نمود: نبایدبه دلیل عدم آگاهی خود را از این فناوری جدید در هر بخشی محروم کنیم.

رضا وفایی، مدیر مالی اتاق تعاون از رمزارزها به عنوان واقعیت هایی یاد کرد که قابل انکار نیستند. به باور او فقط باید روی دو بخش فراوری و به رسمیت شناخته شدن آن در کشور کار کرد.

او ادامه داد: درست است که از حیث ماهیت پول در دنیا شاخص هایی تعریف شده و به تدریج با گذشت زمان تحولاتی در این حوزه روی داده است. با این حال نمی توان ویژگی های مهم این ابزار را نادیده بگیریم.

به اعتقاد وفایی باید با توجه به ظرفیت های موجود در کشور به سرمایه گذاران، سیگنال های منطقی بدهیم. باید پیش از هر چیز متناسب با ظرفیت های خود درباره سطح فراوری انواع رمزارزها برنامه ریزی کنیم. بدین ترتیب مانع از دلسردی سرمایه گذاران و فراورینمایندگان خواهیم شد.

مدیر مالی اتاق تعاون اظهار داشت: نباید با اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و غیرقابل حمایت موجب سرگردانی فعالان مالی شویم. شاید در این مسائل جدید سطح ریسک بالا باشد اما نباید با تصمیمات لحظه ای سطح ریسک این ابزار را افزایش دهیم.

گزارش کمیسیون صادرات اتاق ایران درباره شرایط رمزارز در ایران

دراین راستا سعید نیک مهر، مشاور کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گزارشی از مطالعات اجرا شده درباره رمزارزها ارائه داد. در این گزارش نوع روبرو ایران با فناوری های جدید و غافلگیری در برابر آنها آنالیز شد. طبق آنچه مطرح شد، ارزهای دیجیتال و استراتژی که این بحث را اداره می نماید، قابل بحث است و از آنجایی که همچنان بانک مرکزی متولی گری این حوزه را نپذیرفته، شرایط پیچیده شده است.

این گزارش با موضوع فراوری، تجارت و تبادلات درباره ارزهای دیجیتال مطالبی را عنوان می نماید. بر اساس آن فراوری رمزارز برای توسعه فراوری و تامین مواد طبیعی در سایر حوزه ها قابل استفاده است و در این بین شفافیت در جابه جایی ریالی و مقابله با اقدامات رانت جویانه و پولشویی دنبال می شود. از سویی این امکان مهیا می شود تا اعتبارسنجی کارگزاران به صورت رسمی اتفاق افتد.

بنابراین در گزارش مذکور پیشنهادی ارائه شده مبنی بر اینکه در ابلاغیه 214 این متمم اضافه شود که منظور از ارز کلیه ارزهای دنیا روا و ارزهای دیجیتال است تا بتوان به یاری این نوع از ارزها نیز در سامانه جامع تجارت، زمینه تبادل بین دو طرف یک معامله را فراهم کرد.

درباره ماینینگ و فراوری انواع رمزارزها نیز پیشنهادهایی مطرح است؛ ماینینگ را به عنوان صنعت درنظر بگیریم، حامل های انرژی به صورت ریالی و به نرخ بورسی ارائه شود، امکان فراوری برق تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر فراهم شود و تعهد ارزی بر اساس برق مصرفی محاسبه شود.

محمدباقر مجتبائی، دبیرکل اتاق اصناف، خاستار تصمیم گیری مجموعه حاکمیت درباره کلیت و ابعاد این مسئله شد چراکه به اعتقاد او اگر می خواهیم از عواید حاصل از فناوری های جدید بهره ببریم باید سیاست گذاری جامعی توسط مجموعه حاکمیت انجام شود.

او معتقد است درباره این ابزارهای نو باید حد و مرز را تعریف کنیم تا بنگاه ها تکلیف خود را در برابر آن بدانند. از سویی ضروری است تبعات خروج سرمایه از کشور به یاری ارزهای دیجیتال، حجم تبادلات پول در بین بازارها، امکان پولشویی و تاثیر آن در معاملات داخلی و خدشه ای که بر عوامل قانونی تجارت می گذارد در تصمیم گیری های کلان مدنظر باشد.

تمرکز بر آینده پژوهی حوزه بلاکچین

محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز معتقد است متولی اصلی در حوزه رمزارزها باید معین شود. چون هنوز فرهنگ استفاده از این ابزار در داخل ایجاد نشده و نوسانات تصمیم سازی در این حوزه بالاست، فعالان مالی چندان تمایلی به استفاده از این بخش ندارند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همکاری اتاق ایران با بانک مرکزی برای انسجام بخشیدن به این حوزه را لازم دانست. به باور او نمی شود از یک طرف مجوز سرمایه گذاری برای فراوری رمزارزها را بدهیم و از طرفی با یک حکم مانع فعالیت آنها شویم.

طلائی روی آینده پژوهی در حوزه بلاکچین نیز تاکید نمود و ادامه داد: مسائل عام در این حوزه وجود دارد؛ اما ضروری است نیازهای اصلی را شناسایی و با همکاری دست اندرکاران در این حوزه یک برنامه جامع طراحی کنیم. اتاق می تواند این کار را انجام دهد و نقشه راهی را با مشارکت کلیه عوامل تهیه کند.

در این بین نمایندگانی از تشکل های تخصص بلاکچین و ارزهای دیجیتال به بخشی از مسائل خود اشاره نمودند. آنها تعریف نشدن ماهیت اصلی رمزارزها به عنوان دارایی را یک آسیب جدی می دانند و معتقدند این بخش نوع جدیدی از دارایی هاست و نمی توان بانک مرکزی را متولی اصلی آن دانست. وزارت اقتصاد باید در این بخش پررنگ تر عمل کند.

بر اساس اظهارات نمایندگان تشکل ها، حوزه رمزارزها نیازمند تنظیم گری است چراکه خیلی دستورپذیر نیست. از سویی در تبصره 7 لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به حوزه بلاکچین در حد رمزارزها نگاه شده در حالی که فراگیری بلاکچین بسیار گسترده است و نباید نگاه محدودی به آن داشت.

در این نشست آماری از سوی تشکل های این بخش ارائه شد مبنی بر اینکه تا به امروز 12 میلیون نفر در ایران رمزارز داشتند که نیمی از آنها حاضر نیستند سرمایه و منابع خود را روی زیرساخت های ایرانی نگه دارند یعنی هر چه فشارها و ریسک ها افزایش یابند، افراد به سمت پلتفرم های خارجی یا شبکه اصلی سوق پیدا می نمایند. بدون شک قرار دریافت منابع روی پلتفرم های داخلی یک پشتوانه است و نباد آنها را از دست داد. پس باید زیرساخت های لازم را فراهم کرد.

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نیز در این رابطه گفت: یکی از دغدغه های بانک مرکزی در حوزه رمزارزها، تضعیف پول ملی است و بر اساس همین دغدغه مدت ها است کوشش دارد با تمرکز بر جوانب مختلف پدیده رمزارزها و آنالیز تجارب دیگر کشورها، روش های مختلف استفاده از مزایای این پدیده و به حداقل رساندن معایب آن را تدوین کند.

او ادامه داد: پدیده رمزارزها را از جوانب مختلف نظارتی، حقوقی، ارزی، مالی و .. مورد آنالیز قرار داده ایم و در تمام این آنالیز ها نکته کلیدی این است که تنها پشتوانه رمزارزها در واقع اقبال خریداران به داد و ستد این نوع از دارایی است و همین مسئله ریسک های مرتبط با این پدیده را به شدت بالا برده است. علاوه بر این نوع از ریسک که می توان آن را ریسک ذاتی این دارایی دانست، سطح و حجم کلاه برداری ها در این بستر بسیار بالاست تا جایی که حتی فعالیت هایی در قالب شرط بندی هم در خصوص نوسان نرخ رمزارزها رواج پیدا نموده و موجب نگرانی هایی از سوی تصمیم سازان در کشور شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: بدون شک حاکمیت نمی تواند از کنار این موارد بی¬تفاوت عبور کند و دست به کار اقدامات لازم شده است. نکته مهم اما این است که این اقدامات نه می تواند و نه درست است که به تنهایی توسط بانک مرکزی انجام شود. بر همین مبنا هم در سندی که در مرداد 98 به تصویب هیات وزیران رسیده، ممنوعیتها و محدودیت هایی در خصوص رمزارزها در نظر گرفته شده است و اگر قرار باشد تغییری در رفتار حاکمیت در رابطه با این پدیده بوجود بیاید ابتدا باید سند جدیدی از سوی دولت و با اجماع نظر کلیه نهادهای ذیربط تصویب شود.

محرمیان ضمن اشاره به تبصره 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که موضوع رمزارزها اشاره دارد، ادامه داد: در این رابطه اقدام شتابزده ای روی داده است و باید مانع نهایی شدن آن شویم. از طرفی طرحی هم در مجلس مطرح هست و به دلیل ابعاد گسترده موضوع، مقرر شده دولت هر چه سریعتر نظرات خود را درباره این بخش ارائه دهد.

او درباره نظر بانک مرکزی و رویکردی که نسبت به موضوع بلاکچین و رمزارزها دارد، گفت: باید در این بخش به یاری ابزار علمی، راهبرد معینی تدوین شود. در حال حاضر چندین رویکرد نسبت به ارزهای دیجیتال مطرح است و گاهی شاهد کش مکش هایی هستیم که مانع از برطرف چالش ها می شود. در این بین بانک مرکزی به دلیل بالا بودن سطح ریسک ها به سمت سناریونویسی رفته و کارگروه هایی را در این رابطه ایجاد نموده است.

محرمیان معتقد است باید روی آینده پژوهی این بخش متمرکز شد و اقدامات علمی برای مطالعه آینده ریسک های پیش رو و اثرات احتمالی آن صورت گیرد که این موضوع از سوی بانک مرکزی در دست پیگیری می باشد.

در خاتمه این نشست فولادگر از مرکز پژوهش های اتاق ایران خواست تا با توجه به اینکه قرار است نظرات کمیسیونهای اتاق در کمیسیون اقتصاد کلان جمع بندی شود این نظرات را به علاوه نظرات انجمنهای تخصصی جمع بندی کارشناسی نماید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1447

به "متولی بلاکچین و رمزارزها را تعیین کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متولی بلاکچین و رمزارزها را تعیین کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید