غول آتش خوار در فرودگاه مهرآباد

به گزارش فروش برتر، در آتش سوزی، هم باید با آتش جنگید و هم با زمان. راستش دشمن شماره یک آدمیزاد وقتی جایی آتش می گیرد، زمان است. اگر بتوان زمان را متوقف کرد یا کش داد، همه چیز حل می گردد.

غول آتش خوار در فرودگاه مهرآباد

به گزارش خبرنگاران، به همین علت آتش نشان ها در همه جای جهان روز به روز مجهزتر می شوند تا بتوانند این مشکل را حل نمایند. در جاهایی مثل فرودگاه که روزانه هزاران نفر در آنجا رفت و آمد می نمایند، باید همواره برای مقابله با آتش مجهز و آماده باشند. اخیرا در فرودگاه مهرآباد ماشین های نوی برای مهار آتش سوزی به کار گرفته شده که در این گزارش با آنها آشنا می شویم.

ماشین غول پیکر

قد و قواره این ماشین های آتش نشانی، خیلی عجیب و غریب و بزرگ است. نمونه های قدیمی ترشان حتی بزرگ تر هم هستند. اگر رنگشان قرمز نباشد با آن نازل بزرگ پاشش آب، بیشتر شبیه یک ماشین جنگی می شوند. هر کسی که اول آنها را ببیند با خودش فکر می نماید که ماشین آتش نشانی باید قدرت مانور داشته باشد و بتواند با سرعت حرکت کند ولی این ماشین ها که نمی توانند. راستش اشتباه بزرگ همین جاست چون اصلا این ماشین ها را با ماشین های آتش نشان شهری نباید مقایسه کرد.

وقتی ماشینی قرار است در شهر حرکت کند، باید بتواند از کوچه پس کوچه های سه چهار متری اش هم عبور کند اما هرچه باشد اینجا فرودگاه است و در خیابان هایش هواپیما رفت و آمد می نماید. تنها چیزی که نباید درباره این ماشین های نو نگرانش شد همان قد و قواره شان است؛ اما سرعت آنها چی؟ بالاخره چه موتوری می خواهد این ماشین بزرگ الجثه را بکشد؛ آن هم ماشینی که با خودش 12000 لیتر آب و 2000 لیتر فوم حمل می نماید؛ یک موتور بزرگ الجثه 12 سیلندر یاری می نماید این ماشین با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و تازه در همان حالت، مخزن آب را هم با فشار زیاد روی آتش تخلیه کند.

البته سرعت تخلیه و پاشش آب در موارد مختلف فرق دارد؛ یعنی در مواقعی که آتش سوزی به موردی غیر از هواپیما مر بوط باشد سرعت اطفای حریق پایین تر می آید. در عوض دقت آن بالا تر می رود چون در مواردی غیر از هواپیما علاوه بر حفظ جان ساکنان منطقه آتش سوزی حفظ اموال هم از اهمیت زیادی برخوردار است. همین طور خطر سرایت آتش به ساختمان های اطراف همواره وجود دارد. در خصوص هواپیما این طور نیست یعنی خطر سرایت آتش از یک هواپیمای آتش گرفته به بقیه هواپیما ها در بیشتر موارد وجود ندارد.

راه رفتن روی آتش

غول آتش خوار فرودگاه در کمتر از دو دقیقه همه ذخیره آب را تخلیه می نماید. می توانید تصور کنید یعنی چه؟ یعنی در هر ثانیه 100 لیتر آب روی آتش می پاشد و خب، معلوم است که چه بلایی سر آتش می آورد. البته این ماشین فقط آب خالی را روی آتش پمپاژ نمی نماید؛ در پمپ های مخصوص، آب با فومی که ماشین با خودش حمل می نماید مخلوط می گردد و بعد روی آتش ریخته می گردد. تقریبا 1000 لیتر فوم برای کل ذخیره آب ماشین کافی است؛ به همین علت همراه این ماشین ها تانکرهای آب هم به محل آتش سوزی اعزام می شوند تا ماشین ها بتوانند دوباره آب گیری نمایند.

البته این فوم اضافه، کاربرد دیگری هم دارد. در بالای چرخ های این ماشین، نازل هایی وجود دارند که در صورت احتیاج می تواند فوم ضد آتش را روی چرخ های ماشین بریزد. این کار باعث می گردد تا پاهای لاستیکی ماشین غول پیکر نسوزد و ماشین بتواند در جاهایی که زمین هم آتش گرفته حرکت کند. شاید باورتان نگردد اما کل این کارها درکمتر از پنج دقیقه انجام می شوند. این ماشین ها برای مهار آتش سوزی در هواپیماهایی که روی باند آتش می گیرند به کار می روند.

در جلوی این ماشین هم دو نازل پاشش آب و فوم وجود دارد. پاشنده روی سقف ماشین واقع شده است و بزرگ تر است. این پاشنده می تواند آب را با برد 80 متر پرتاب کند اما نازلی که در جلو نصب شده کوچک تر است و برای خاموش کردن آتش مسیر ماشین یا چیزهای نزدیک تر طراحی شده است. هر دوی این نازل ها به وسیله یک پنل کنترل و مانیتور از داخل ماشین راهنمایی می شوند. البته از داخل اتاقک ماشین راهی به بالای آن وجود دارد و می گردد در صورت احتیاج نازل بالای ماشین را به صورت دستی هم کنترل کرد.

در کناره های ماشین لوله های ورودی فوم و آب وجود دارد و البته یک شیلنگ و نازل دستی هم برای این ماشین در نظر گرفته شده است. این نازل و شیلنگ برای مواقعی که ماشین نمی تواند به داخل ساختمان برود، در نظر گرفته شده اند که به یاری آنها می توان از داخل ساختمان هم به آتش حمله کرد.

در حقیقت این شیلنگ و نازل در مقابل نازل های ماشین حکم اسلحه سبک را دارند. دو فلکه قطر10 هم برای خروجی این شیلنگ ها در نظر گرفته شده است. چون سرعت خروجی آب از این شیلنگ ها پایین است در صورتی که لازم باشد می توان از دو شیلنگ به صورت همزمان استفاده کرد. ورودی مخزن این ماشین ها در بالای آنها واقع شده است. آبگیری این ماشین ها به وسیله در بزرگ تانکر ها انجام می گردد.

البته زمان این آبگیری خیلی طولانی تر از زمان تخلیه آب است به همین علت این ماشین ها همواره در حال آماده باش قرار دارند؛ یعنی مخازن آب و فوم آنها همواره پر هستند. به همین خاط این ماشین ها طوری طراحی و ساخته شده اند که بتوانند روز ها تحمل این بار سنگین را داشته باشند. بالاخره هر روز که در فرودگاه آتش سوزی رخ نمی دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 2026

به "غول آتش خوار در فرودگاه مهرآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول آتش خوار در فرودگاه مهرآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید