خبرهای تازه درباره بازار شاه حمزه کازرون و آتشکده کنار سیاه

به گزارش فروش برتر، ایسنا/ این مطلب پیرامون خبرهای تازه درباره بازار شاه حمزه کازرون و آتشکده کنار سیاه برای شما نگارش شده است.

خبرهای تازه درباره بازار شاه حمزه کازرون و آتشکده کنار سیاه

سید مؤید محسن نژاد، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از آتشکده کنار سیاه بازدید کرد و از شروع بازسازی آن با اعتبار یک میلیارد و 900 میلیون ریال اطلاع داد. او درباره بازسازی این بنای ساسانی که سالها به حال خود رها شده بود، شرح داد: استحکام بخشی، تعمیرات و بازسازی بخشهای سنگی دیوارهای چهار طاقی، اجرای اندود کاهگل کف به منظور راهنمایی و دفع آبهای سطحی، تثبیت بخش های سنگی در حال ریزش بخش هایی از دیوارهای پیرامونی در حال اجرا است.

سیاوش آریا، کنشگر و فعال میراث فرهنگی پیش از این با انتشار تصاویری از چهار طاقی ساسانی کنار سیاه شرایط آن را وخیم توصیف نموده و گفته بود: بخش هایی از چهار طاقی این اثر ریخته، پایه های آن نیز سست و بی دوام به نظر می آید. گنبد آتشکده هم به درستی بازسازی نشده است، بگونه ای که با ریزش باران، مصالح و ملات آن ریخته است و اگر رسیدگی نگردد، این تخریب گسترده تر خواهد شد. این شیوه ناهمخوان بازسازی باید برچیده گردد و پس از مستندنگاری و برابر با استانداردهای بازسازی و حفاظت دوباره انجام گردد.

به گفته او، عشایر و ایلاتی که در پایین دست آتشکده زندگی می نمایند، از سازه این چهار طاقی به عنوان انبار کاه و محلی برای نگهداری گوسفندان استفاده می نموده اند. سرگین و فضولات گوسفندان سراسر این بنا را پوشانده است و بوی ناخوشایند غیرقابل تحملی دارد.

چهار طاقی کنار سیاه متعلق به دوران ساسانی است که در فیروزآباد استان فارس واقع شده و در یازدهم بهمن 1380 به شماره 4534 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بعلاوه از سرانجام بازسازی بازار شاه حمزه کازرون به وسیله استادکاران سنتی با اعتبار 25 میلیارد ریال اطلاع داد.

محسن نژاد اضافه کرد: در این بازسازی اجرای کف سازی و سنگ فرش قسمت هایی از راسته اصلی بازار، احیای ازاره های آجری و سفیدکاری جرزهای از قسمت های راسته اصلی بازار انجام شد.

بازار تاریخی شاه حمزه مربوط به دوره صفویه است که در سال 1385 به شماره 15537 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1960

به "خبرهای تازه درباره بازار شاه حمزه کازرون و آتشکده کنار سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرهای تازه درباره بازار شاه حمزه کازرون و آتشکده کنار سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید