فراوری چوب ویژه برای مقابله با گرمایش زمین

به گزارش فروش برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، دانشمندان روش جدیدی برای مهندسی و تغییر چوب ابداع نموده اند که آن را قوی تر می نماید و دی اکسید کربن هوا را جذب خود می نماید.

فراوری چوب ویژه برای مقابله با گرمایش زمین

دی اکسید کربن به عنوان یک عامل اساسی در تغییرات آب و هوایی شناخته شده است. یک رویکرد مستقیم برای مقابله با افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن در جو زمینه یاری به جذب آن در مواد ساختاری دارای مصارف گسترده است.

دانشمندان دانشگاه رایس تگزاس از خواص طبیعی چوب برای افزایش توانایی آن در جهت جذب دی اکسید کربن استفاده نموده اند. این فرآیند شامل افزودن چارچوب های فلزی آلی ریز ذرات بسیار متخلخل (MOFs) به چوب پس از پاکسازی چارچوب داخلی است. این فرآیند به عنوان delignification شناخته می گردد.

به گفته محققان این طرح، چوب از سه جز ضروری تشکیل شده است: سلولز، همی سلولز و لیگنین. لیگنین چیزی است که به چوب رنگ می دهد، بنابراین وقتی لیگنین را حذف کنید، چوب بی رنگ شده و آماده می گردد تا MOF را در خود جای دهد.

ذرات MOF به راحتی در کانال های سلولزی قرار می گیرند و به آنها متصل می شوند. سپس MOF ها دی اکسید کربن را جذب می نمایند. MOF ها عموماً به علت پایداری در شرایط محیطی متفاوت شناخته شده نیستند. آنها در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند، اما این MOF - که به وسیله پروفسور جورج شیمیزو و همکارانش در دانشگاه کلگری ساخته شده بود - از نظر عملکرد و تطبیق پذیری در شرایط مختلف از نمونه های مشابه فراتر رفت.

محصول نهایی قوی تر از چوب معمولی و تصفیه نشده بوده و قادر به مقاومت در برابر فشارهای محیطی مانند خمش است. فرآیند استفاده شده برای فراوری چوب به طور بالقوه مقیاس پذیر و کارآمد از نظر اندازه مصرف انرژی نیز هست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1986

به "فراوری چوب ویژه برای مقابله با گرمایش زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری چوب ویژه برای مقابله با گرمایش زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید