تلسکوپ فضایی سوار بر بالون هلیومی به شکار خورشید می رود

به گزارش فروش برتر، برای مطالعه اجرام آسمانی از انواع تلسکوپ ها استفاده می شود و دانشمندان برای به دست آوردن اطلاعات منحصربه فرد از فضا تلسکوپ فضایی را این بارسوار بر بالون هلیومی به آسمان می فرستند.

تلسکوپ فضایی سوار بر بالون هلیومی به شکار خورشید می رود

به گزارش خبرنگار ،کارشناسان اعلام کرده اند در جریان یک ماجراجویی علمی منحصر به فرد در نظر دارند با استفاده از یک بالون غول پیکر پر شده از گاز هلیوم به رصد ستاره خورشید بپردازند.

این بالون غول پیکر حامل نوعی تلسکوپ فضایی فوق پیشرفته به نام تلسکوپ Sunrise خواهد بود، تاکنون دانشمندان چندین آزمایش با استفاده از بالون انجام داده اند.

به گفته محققان این امکان وجود دارد که در اثر پرواز به ویژه فرود بالون آینه اصلی تلسکوپ فضایی آسیب ببیند به همین دلیل با استفاده از نوعی پوشش آلومینیومی بازتابنده در نظر دارند از آسیب دیدن آن جلوگیری کنند. این پوشش محافظتی باید پیش از هر بار پرواز بالون دوباره بر سطح تلسکوپ پوشش داده شود.

کارشناسان در نظر دارند بالون هلیومی حامل تلسکوپ را تا ارتفاع 35 کیلومتری از سطح زمین به پرواز در آورند و به این ترتیب به مطالعه درباره ستاره خورشید بپردازند.

یکی از دلایل انجام این ماموریت با استفاده از بالون هلیومی، مشکل ها و کاستی های رصد با استفاده از تلسکوپ های زمینی است.

عامل های مختلفی از جمله آلودگی ها، وضعیت های آب و هوایی نامساعد، کثیف شدن آینه و عدسی های تلسکوپ، بروز مشکل های فنی و تامین انرژی می توانند سبب افت کیفیت تصاویر رصد شده به وسیله تلسکوپ های زمینی فوق العاده گرانقیمت شوند.

کارشناسان برای کاهش مشکل های رصد اجرام آسمانی به ویژه خورشید به وسیله تلسکوپ های زمینی ایده پرواز تلسکوپ با استفاده از بالون هلیومی را مطرح کرده اند.

بیشتر بخوانید: با فناوری های باورنکردنی پیشرفته ترین تلسکوپ شکارچی سیاره های فراخورشیدی آشنا شوید

محققان پرتاب سوم بالون هلیومی را برای ژوئن 2021 برنامه ریزی کرده اند و تا آن زمان به تحلیل داده های ماموریت های پیشین و توسعه تجهیز های علمی برای ماموریت جدید می پردازند.

ماموریت Sunrise دارای سه ابزار علمی پیشرفته خواهد بود که به طور تخصصی به مطالعه بر روی میدان های مغناطیسی روی سطح ستاره خورشید، بررسی اشعه ماورای بنفش UV و طیف نور مرئی تا مادون قرمز خورشید می پردازند.

ارتفاع منحصربه فردی که تلسکوپ Sunrise در آن قرار می گیرد در لایه استراتوسفر زمین است که با قرار گیری در آن تصاویری با وضوح بسیار بالاتر به نسبت تلسکوپ های مستقر در زمین به دست می آید.

تلسکوپ Sunrise به دلیل قرارگیری در آسمان می توان به مطالعه دقیق طلوع خورشید پرداخته و ساختار این ستاره را مورد بررسی قراردهد و تصاویر بیشتری از تلسکوپ های زمینی به دست می آورد.

تلسکوپ فضایی Sunrise تا کنون دو پرواز موفقیت آمیز در سال های 2009 و 2013 داشته و در هر دو ماموریت پس از چند روز رصد به زمین بازگشته است.

در ساخت تلسکوپ و بالون هلیومی رصدخانه های کشور های مختلفی مشارکت داشته اند.

منبع: phys

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 248

به "تلسکوپ فضایی سوار بر بالون هلیومی به شکار خورشید می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی سوار بر بالون هلیومی به شکار خورشید می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید