تا سرانجام تابستان ژئوپارک قشم به شبکه جهانی یونسکو می پیوندد

به گزارش فروش برتر، ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این 19کشور دارای ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک ها است که بزودی کارهای ثبت جهانی آن در یونسکو انجام می شود.

تا سرانجام تابستان ژئوپارک قشم به شبکه جهانی یونسکو می پیوندد

دکتر سعدالله نصیری قیداری به فرایند طولانی و پیچیده بررسی و ثبت پفراینده ها در فهرست آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی دنیای اشاره کرد و گفت: برای گرفتن ثبت دنیای یک اثر، هماهنگی و پیگیری های زیادی لازم است زیرا پفراینده این آثار در مجامع بین المللی با وسواس و دقت بسیار زیاد مورد بررسی قرار می گیرد و یک اثر برای ثبت باید تاییدیه های بین المللی زیادی را بگیرد.

وی ادامه داد:

در تابستان امسال، ژئو پارک قشم را به ثبت خواهیم رساند که کار بسیار ارزشمندی است و تنها ژئوپارکی است که از ایران، ثبت می شود و در منطقه هم جایگاه خوبی دارد و یک میراث طبیعی بسیار با ارزش به شمار می آید.

نصیری قیداری خاطرنشان کرد که قبلا ثبت دنیای هامون را داشتیم که برای کشور ما اهمیت زیادی دارد، همچنین ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزکوه را ثبت کردیم و درمجموع تا به امروز 12 ذخیره گاه زیست کره را ثبت دنیای کرده ایم و این ها ذخیره های ارزشمندی برای کشور ما هستند و در این حوزه هم ایران در سطح منطقه، جایگاه بسیار خوبی دارد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، مدیریت ذخیره گاه های طبیعی را یکی از برنامه های جدی این کمیسیون ذکر کرد و گفت که علاوه بر مدیریت این ذخیره گاه ها در تلاش هستیم که کارگاه های آموزشی برای کشورهای منطقه به منظور مدیریت ذخیره گاه های طبیعی برگزار کنیم.

ژئوپارک قشم با وسعتی افزون بر 300 هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در سال 2006 (1385) به عنوان نخستین و تنها ژئوپارک خاورمیانه در فهرست شبکه دنیای ژئوپارک ها ثبت شد.

در آن زمان، تنها 19 کشور دنیا ژئوپارک ثبت شده داشتند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این 19کشور دارای ژئوپارک در شبکه دنیای ژئوپارک ها بود.

سازمان یونسکو، مهلت دوساله ای برای ژئوپارک قشم در نظر گرفت و از مسئولان این منطقه درخواست کردگه نواقص موجود از جمله نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در محدوده ژئوپارک را در مهلت تعیین شده، برطرف کنند.

به دلیل برآورده نشدن درخواست های یونسکو، این سازمان پس از اتمام مهلت دو ساله ایران، ژئو پارک قشم را از فهرست شبکه دنیای ژئو پارک های ملی تحت حمایت یونسکو خارج کرد.

بر اساس ضوابط یونسکو، پیوستن دوباره ژئوپارک قشم به شبکه دنیای ژئوپارک ها تنها در صورت تامین زیرساخت ها و شرایط تعیین شده از سوی این سازمان امکان پذیر می شد.

تلاش جدی برای بازگشت این ژئوپارک به شبکه دنیای طی یکی دو سال گذشته آغاز و پس از ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه، پفراینده مربوطه در آذرماه 1394 مجددا به یونسکو ارسال شد.

در این مدت، تعدادی از کارشناسان و اعضای اصلی شبکه ژئوپارک های یونسکو با سفر به جزیره قشم، شرایط ژئوپارک قشم را از نزدیک بررسی کرده اند و بررسی پفراینده همچنان ادامه دارد.

به گفته مسئولان ژئوپارک قشم و گروه ملی یونسکو، فرایند بررسی پفراینده این مجموعه ارزشمند طبیعی نشان می دهد که ژئوپارک قشم تا پایان تابستان امسال به جمع 112 ژئوپارک دنیا خواهد پیوست و اولین ژئوپارک در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود که ثبت دنیای می شود.

ژئوپارک بر اساس تعریف یونسکو، منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح تعیین شده و چندین پدیده شاخص زمین شناسی در محدوده آن قرارگرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی خود نقش موثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.

یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه ای بین المللی برای بازشناسی مکان های دارای جاذبه های زمین شناختی به راه انداخت.

هدف برنامه شبکه دنیای ژئوپارک ها تاکید بر ارزش چنین مکان هایی و هم زمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه ای است.

یونسکو برای تحقق اهداف این برنامه یک عنوان به رسمیت شناخته از لحاظ بین المللی به نام ژئوپارک یونسکو را ایجاد کرد و در نظر دارد که این عنوان را به 500 ژئوپارک در سراسر دنیا بدهد.

برنامه ژئوپارک یونسکو در هماهنگی با مرکز میراث دنیای یونسکو و شبکه دنیای ذخیره گاه های زیست کره یا انسان و زیست کره (MAB) عمل می کند.

ژئوپارک قشم با وسعتی بیش از 36 هزار و 662 هکتار در غرب جزیره قرار گرفته است و دارای محدوده ای طولی است که شرق آن روستای طبل - سلخ، غرب آن به روستای گوری - کانی، از شمال به ساحل شاقتصادی و از جنوب به ساحل جنوبی منتهی می شود.

این مجموعه طبیعی ژئوپارک قشم به دلیل موقعیت استراتژیک آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرارگرفته، از شرایط ویژه و منحصربه فردی برخوردار است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

این ژئوپارک دارای 8 سایت اصلی شامل تنگه چاهکوه، دره ستاره افتاده، تنگه عالی، دره تندیس ها، دره شور، نمکدان، دولاب و کورکوراکوه است.

مجاورت با جنگل های حرا واقع شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیره گاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1787

به "تا سرانجام تابستان ژئوپارک قشم به شبکه جهانی یونسکو می پیوندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا سرانجام تابستان ژئوپارک قشم به شبکه جهانی یونسکو می پیوندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید