بقایای معماری تل تخت در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد ساماندهی و حفاظت می گردد

به گزارش فروش برتر، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از ساماندهی و حفاظت بقایای معماری تل تخت در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد اطلاع داد.

بقایای معماری تل تخت در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد ساماندهی و حفاظت می گردد

جهت دریافت خدمات آلاچیق کنار استخر با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

بهگزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایعدستی استان فارس، افشین ابراهیمی امروز 13 مردادماه 1399 اظهار کرد: تل تخت، بلندترین قسمت مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، دربردارنده ساختارهای گِلین ارزشمندی از دوران هخامنشی است ولی در اثر آسیب های وارده در طول سالیان متمادی باید حفاظت بیشتری از این اثر صورت بگیرد.

او گفت: برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از عوامل محیطی و انسانی، طرح ساماندهی محوطه تل تخت از اواخر سال گذشته شروع شده است و همچنان نیز ادامه دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اضافه کرد: این طرح مشتمل بر اقدامات متعددی است که شامل ترمیم و تجدید اندود کاه گل، پاک سازی علف های هرز، کانال کشی، تعبیه ناودان های سفالی، اجرای پلکان های استحفاظی، مسدود کردن راستاهای فرعی، طراحی راستا ویژه بازدید، پوشاندن بعضی از تأسیسات آبی، جمع آوری قطعات سنگی پراکنده و تشکیل باغچه سنگ و ایجاد موانع برای مهار و راهنمایی آب های سرگردان می گردد.

او ادامه داد: با اینکه پیش از این بخش غالب ساختارهای شناسایی شده، مورد خواناسازی قرار گرفته و چهره گویاتری از شرایط معماری محوطه را به نمایش گذاشته است، ولی به دلیل باقی بودن ایرادهایی در شکل استفاده از مواد و مصالح بازسازیی (خشت و اندود کاه گل) و نحوه شیببندی و دفع آب های سطحی، کماکان آثار معماری این بخش از مجموعه نیازمند بازسازی و حفاظت بیشتری است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 822

به "بقایای معماری تل تخت در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد ساماندهی و حفاظت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقایای معماری تل تخت در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد ساماندهی و حفاظت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید