باید یک شبکه تلویزیونی گردشگری داشته باشیم

به گزارش فروش برتر، ایرنا/ براساس سخنان نائب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور، باید یک شبکه تلویزیونی گردشگری داشته باشیم.

باید یک شبکه تلویزیونی گردشگری داشته باشیم

موج جهانگردی نوروز 1401، افزایش بیش از 60 درصدی اقامت مسافران نسبت به سال قبل از کرونا و ثبت آمار بیش از 50 میلیون نفر اقامت شب و تراکم مسافران در بازه زمانی حدود 18 روز، بیش از هر چیزی ضرورت مدیریت برنامه سفر در پهنه کشور را در قالب یک راهبرد نشان می دهد: توزیع زمانی و مکانی سفر.

اگرچه حجم سفرهای نوروزی را میتوان به تقاضای انباشه شده در دو سال گذشته به علت شیوع کرونا و محدودیت های سفر نسبت داد، اما رصد رفتار مسافرتی مردم ایران در سالهای گذشته، حتی قبل از کرونا هم نشان می دهد این نوع جهانگردی متراکم و انبوه معمولا در یک زمان خاص و فقط در یک یا دو محور خاص انجام می گردد. علت این رفتار هر چه باشد، بیانگر این سه مساله است: تقویم تعطیلات در ایران در خانواده ها مدیریت نمی گردد، مردم هنوز مقاصد تازه جهانگردی را نمی شناسند و محرک های موجود برای سفر با برنامه و مدیریت شده، کارساز نیست.

اکبر رضوانیان، نائب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور و از فعالان صنعت جهانگردی معتقد است که برای مدیریت تقویم جهانگردی کشور، همه زمانی و همه مکانی کردن سفر بسیار موثر است، ولی برای آن در گام اول باید راهبرد طراحی و تدوین گردد، راهبردی که تقویم و تعطیلات آن را براساس مناسبت های شادی و عزاداری های دینی و دغدغه های جامعه ایمانی در نظر بگیرد، تعطیلات سرانجام هفته و تعطیلاتی زمستانی در آن گنجانده گردد و مهمتر از همه مقاصد و محورهای تازه جهانگردی به وسیله رسانه های رسمی و فضای مجازی در طول سال به مردم معرفی و مدیریت کردن سفر به آنها آموزش داده گردد.

معرفی مقاصد جهانگردی به مردم در طول سال

رضوانیان پیرامون اینکه باید یک شبکه تلویزیونی جهانگردی داشته باشیم، گفت: استقبال از نوروز و سفرهای نوروزی 1401 و خاص و متفاوت بود، البته این موج سفر قابل پیش بینی هم بود. بیشتر رزروها در بومگردی های سراسر کشور مطلوب بود، اما سرد شدن هوا در منطقه غرب و شمال غربی کشور در چند روز نخست بهار، بر کاهش تماس، رزور و اقامت در بومگردی های این منطقه ها تاثیر گذاشت.

نائب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور اضافه نمود: برای مدیریت تقویم جهانگردی کشور، همه زمانی و همه مکانی کردن سفر بسیار موثر است و برای عملیاتی کردن آن در وهله نخست باید راهبرد توزیع زمانی و مکانی سفر طراحی و تدوین گردد.

وی با بیان این که نیازمند فراوری محتوا برای معرفی جاذبه های جهانگردی هستیم ، اظهار داشت: تا زمانی که مردم نسبت به سایر ظرفیت ها و جاذبه های جهانگردی شناخت نداشته باشند، فقط یکی دو محور جهانگردی پرتراکم و شلوغ خواهد شد و آنچه باقی خواهد ماند خستگی جهانگرد از ترافیک جاده است، پس برای معرفی جاذبه های جهانگردی هم باید راهبرد داشته باشیم.

تعطیلات عید سعید فطر با موج سفر همراه است

رضوانیان گفت: معرفی جاذبه های جهانگردی نباید فقط محدود به نوروز باشد بلکه رسانه ملی و رسانه های رسمی باید این در تمام طول سال محتوا فراوری نمایند و مردم حتی برای سرانجام هفته کاری خود برنامه سفر طراحی نمایند این گونه توزیع زمانی و همه زمانی سفر هم شکل می گیرد.

این فعال صنعت جهانگردی اضافه نمود: در راهبرد جامع توزیع مکانی و زمانی سفر باید مجموعه ای از عوامل مانند، تقویم و تعطیلات، مناسبات های شادی ها و عزاداری های دینی و دغدغه های جامعه ایمانی، تعطیلات سرانجام هفته،آموزش و معرفی مقاصد و محورهای تازه جهانگردی، فعالیت رسانه های رسمی در کنار رسانه های فضای مجازی در نظر بگیریم. تعطیلات زمستانی که مدتی مورد بحث سیاست گذاران صنعت جهانگردی بود هم می تواند در همین چارچوب گنجانده گردد.

نائب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور با تاکید بر لزوم تقویت و به روز رسانی زیرساخت های جهانگردی کشور گفت: برای هر موضوعی شبکه تلویزیونی داریم بجز جهانگردی؛ البته این شبکه نباید فقط یک نام باشد، بلکه باید به صورت تخصصی محتوای دقیق و کامل برای این حوزه ارائه کند و می تواند به توزیع زمانی و مکانی سفر یاری کند.

وی اعلام کرد: تعطیلات عید سعید فطر در راه است که با موج سفر همراه است از همین الان باید برای سفرها مدیریت گردد، باید به مردم محتوای لازم برای تنوع در انتخاب مکان جهانگردی را بدهیم تا آنها بتوانند به راحتی انتخاب نمایند.

توزیع مکانی و زمانی سفر نیازمند بسته های حمایتی و تشویقی است

رضوانیان گفت: البته اجرایی شدن راهبرد توزیع مکانی و زمانی سفر نیازمند بسته های حمایتی و تشویقی است. اعطای بن کارتهای سفر به گروه ها و اقشار هدف، می تواند محرک موثری برای سفر مبتنی بر برنامه ریزی هدفمند زمانی و مکانی باشد. مثلا فرهنگیانی که در بازه زمانی معین در داخل یک استان سفر می نمایند از تسهیلات و مشوق های لازم استفاده نمایند.

نائب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور به رشد چشم گیر واحدهای بومگردی در کشور اشاره نمود و اضافه نمود: در حال حاضر حدود 2500 واحد بومگردی در سراسر کشور ثبت و شناسایی شده البته بعد از کرونا هنوز پایش نشده چند درصد و چه تعداد از این واحدها تعطیل شدند و چرخه خارج شده اند و چند درصد همچنان فعال هستند.

وی اعلام کرد: اگر چه ابزارهای لازم برای جوامع صنفی حوزه جهانگردی ایجاد شده، اما به صورت کامل هنوز به انجمن ها تفویض نشده است، ما اختیار صدور نرخ گذاری واحدهای بومگردی را داریم، اما هنوز اختیار صدور و تمدید مجوز و حتی نظارت و رسیدگی به شکایت ها را نداریم. قرار است سال جاری در جلسات آینده با وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و جهانگردی در خصوص حدود این اختیارات و تفویض های آن مذاکره کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1831

به "باید یک شبکه تلویزیونی گردشگری داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید یک شبکه تلویزیونی گردشگری داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید