3 چالش اجرای سندتحول بنیادین از سال 90 تا کنون

به گزارش فروش برتر، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به چالش های اجرای سند تحول بنیادین اشاره نمود و گفت: برنامه زیرنظام های سند تحول دیر تدوین شد و با چالش هایی روبرو شدیم. در مواردی باعث تحریف سند شده ایم و پیغام های سند به خوبی دریافت نشد.

3 چالش اجرای سندتحول بنیادین از سال 90 تا کنون

به گزارش خبرنگاران، مجید رعنایی در نشست علمی تخصصی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از برنامه قصد شده تا برنامه اجرا شده که امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید، با بیان اینکه بعد از تصویب سند تحول بنیادین، ماهها بحث ما در شورای عالی آموزش و پرورش این بود که نقشه راه باید چه باشد، گفت: در نهایت نقشه راهی در چهار لایه تهیه شد؛ نخست لایه نظری و دوم لایه برنامه ای است که طبق آن باید برنامه زیرنظام های شش گانه در طول برنامه های ششم و هفتم توسعه تدوین و عملیاتی گردد. چشم انداز سند تحول افق چشم انداز 1404 است.

وی ادامه داد: سومین لایه، لایه نهادی است یعنی کدام دستگاه ها باید با آموزش و پرورش همکاری و مشارکت نمایند. آموزش و پرورش به تنهایی از عهده اجرای سند بر نمیآید. تقسیم کار ملی متناسبی اتفاق بیفتد. لایه چهارم نیز لایه اجرایی است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در مرحله آماده سازی اجرای سیستم به سر می بریم، اظهار کرد: در لایه برنامه ای، سند تحول 131 راه چاره دارد که به زعم طراحان آن، می تواند راه چاره مسائل آموزش و پرورش باشد. این 131 راه چاره را به شش زیرنظام تقسیم کردیم.

وی اضافه کرد: روابطی میان این زیرنظام ها وجود دارد و بعضی پیش احتیاج و زیرساخت یکدیگر و بعضی زیرنظام ها نیز تعاملی و مشترک هستند. باید روابط بین برنامه ها تعیین و اولویت بندی آنها تعیین می شد که به دست کمیته های تخصصی زیرنظام ها سپرده شد تا برش های سالانه به برنامه ها بزنند و اولویت های هرسال تعیین گردد. همکاران ما این کار را انجام داده و ابلاغ نموده اند.

رعنایی ادامه داد: شناسنامه برنامه ها نیز تهیه و به استان ها ابلاغ شده است. معاونت ها نیز برش هایی به برنامه ها زده اند. مثلا تعیین نموده اند چند درصد مدارس ابتدایی در هر سال نظام دوری را باید اجرا نمایند. برش استانی نیز زده شده مثلا در هر سال چند استان باید آن را اجرا نمایند که البته کامل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این لایه باید در یک سال به اتمام می رسید اما شش سال به طول انجامیده است، اظهار کرد: برنامه زیرنظام ها دیر تدوین شد و با چالش هایی روبرو شدیم. در مواردی باعث تحریف سند شده ایم و پیغام های سند به خوبی دریافت نشد. سند در بعضی موارد تضعیف و ارزش تحولی به کارهای کوچک محول شد همچنین بعضی موارد را به سند تحول بار کردیم. کنکور نیز از جمله چالش های برون سازمانی ما بود.

رعنایی در بخش دوم این میزگرد و در پاسخ به پرسش ها، درباره علل اجرایی نشدن سند تحول گفت: تحول در آموزش و پرورش راه میانبر ندارد و زمانبر است.

وی اضافه کرد: اولویت بندی در اجرای برنامه ها نکردیم. سال جاری استارت 300 برنامه را زدیم اما مگر می توان از عهده آن برآمد؟ از سوی دیگر اگر سندتحول مهم است چرا ردیف اختصاصی برای آن در بودجه نمی بینند. عدم ثبات مدیریت در سیستم نیز یک علت اجرا نشدن سند است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در انتها اظهارکرد: احتیاجمند متخصصان استقرار برنامه هستیم. در گفتمان سازی توانمند عمل نکردیم و احتیاجمند پیوست رسانه ای برای تبیین سند بودیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 14 بهمن 1398 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 426

به "3 چالش اجرای سندتحول بنیادین از سال 90 تا کنون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 چالش اجرای سندتحول بنیادین از سال 90 تا کنون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید