پیش بینی بازار اوپک در سال آینده

به گزارش فروش برتر، رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2020 برابر 1.08 میلیون بشکه در روز و عرضه نفت غیراوپک در همین سال برابر 2.2 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده، با این احتساب تقاضا برای نفت خام اوپک برابر 29.6 میلیون بشکه در روز برای سال 2020 تخمین زده شده است.

پیش بینی بازار اوپک در سال آینده

به گزارش، مقدار تقاضا برای نفت خام اوپک پیش بینی شده (سهم اوپک در بازار نفت) در سال 2020 در حدود 1.13 میلیون بشکه در روز کمتر از سال 2019 و 3 میلیون بشکه در روز کمتر از سال 2016 و زمان تصویب بیانیه همکاری است. در صورتی که اوپک و کشور های مشارکت کننده غیراوپک در اجلاس وزارتی آینده تغییری را در تعهدات خود ندهند و سطح فراوری ایران، ونزوئلا و لیبی نیز در سطح ماه اکتبر 2019 باقی بماند، بازار نفت در سال 2020 در مجموع 200 هزار بشکه در روز مازاد عرضه خواهد داشت که بخش اعظم آن مربوط به نیمه اول سال 2019 است.

در همین باره، خطیبی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - گفت: کاهش تنش بین آمریکا و چین می تواند تاثیر زیادی در بهبود رشد اقتصادی دنیا داشته باشد، چرا که از این طریق قیمت های نفت بهبود می یابد و تقاضا نیز در این حوزه افزایش پیدا می نماید؛ بنابراین هرچه جنگ اقتصادی که آمریکا با چین و دیگر کشور ها آغاز نموده، ادامه داشته باشد، فراوری و صادرات کشور ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و همین مساله موجب کاهش تقاضای نفت می گردد.

وی هم چنین درباره شرایط قیمت نفت در بازار دنیای بر این عقیده است که بی شک این مساله تابع عوامل مختلفی است؛ در شرایط فعلی عرضه نفت زیاد است که همین مساله روی قیمت ها تاثیر می گذارد و به همین دلیل اگر اوپک بتواند عرضه بازار را مهار کند، قیمت ها متعادل می شوند، اما اگر این اتفاق نیفتد، قطعا شرایط بازار شرایط مناسبی نخواهد داشت.

خطیبی با بیان این که تصمیم اجلاس اوپک مبنی بر کاهش مجدد فراوری می تواند نقش زیادی در شرایط بازار داشته باشد، چراکه اگر این کاهش اتفاق افتد، قیمت ها متعادل می گردد، اظهار کرد: قیمت نفت تابع عرضه است تقاضا نیز می تواند با جنگ اقتصادی که آمریکا به راه انداخته، کنترل گردد؛ به همین دلیل باید بگویم که ما تهدید ها و فرصت هایی را در این باره داریم که باید به دنبال متعادل کردن بازار نفت باشیم.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، قیمت ها می تواند در حدود 60 دلار و شاید کمتر نیز باشد که این مساله به تصمیم اوپک بستگی دارد و تصمیم اوپک می تواند نقش مستقیمی در بازار دنیای نفت داشته باشد.

با این حال، در ماه نوامبر 2019، با توجه به رشد عرضه کشور های غیراوپکی مانند برزیل، نروژ و گویان به میزان 1.1 میلیون بشکه در روز در سال2020، در صورتی که اوپک قصد حفظ کف قیمت های نفت برنت در سطح 60 دلار در هر بشکه در سال 2020 را دارد، باید در حدود 2.1میلیون بشکه در روز از فراوری نفت خام خود را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که طبق برآورد های میان مدت موجود این فرایند موقتی است و از سال 2021 فراوری نفت غیراوپک شامل آمریکا وارد دوره کاهش رشد خواهد شد و همین موضوع باعث می گردد تا به تدریج همراه با تقویت تقاضای نفت دنیا، تقاضا برای نفت خام اوپک آغاز به افزایش کند.

براساس آخرین برآورد اعلام شده توسط دبیرخانه اوپک، به نظر می رسد مناسب ترین استراتژی اوپک در شرایط موجود تداوم سطح فراوری جاری در سال 2020 تا اجلاس بعدی در نیمه اول سال 2020 است. اتخاذ این موضع به اوپک این اجازه را خواهد داد تا به تدریج نااطمینانی های خود درباره پیش بینی عرضه نفت شیل و رشد اقتصاد دنیای را کمتر نموده و این فرصت را داشته باشد که با اطلاعات و دانش عمیق تری در آینده اقدام به تصمیم گیری کند.

علاوه بر این، به نظر می رسد اوپک باید اجازه دهد تا مازاد عرضه نفت ایجاد شده در بازار درصورت تداوم تعهدات موجود، قیمت های نفت خام در سال 2020 را کاهش دهد تا فشار های اقتصادی بر فراوریکنندگان نفت شیل برای دوره طولانی تری ادامه داشته و حتی تشدید گردد و در عین حال تقاضای نفت خام نیز تقویت گردد.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 377

به "پیش بینی بازار اوپک در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بازار اوپک در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید