مصوبه خط آهن شلمچه-بصره به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ شد

به گزارش فروش برتر، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور عراق برای تکمیل ساخت خط آهن شلمچه-بصره پیگیری های مناسبی داشته است، گفت: طرح احداث راه آهن شلمچه-بصره پس از تصویب در هیات دولت عراق، به وزارت حمل و نقل این کشور ابلاغ شد.

مصوبه خط آهن شلمچه-بصره به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، خیرالله خادمی درباره آخرین تفاهمات ایران و عراق درباره راه آهن شلمچه-بصره خاطرنشان کرد: در جلسه ای که چندی پیش به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با نخست وزیر عراق داشتیم، تفاهم نامه خط آهن شلمچه - بصره به طرف مقابل داده و گزارشاتی در این باره ارائه شد.

وی اضافه نمود: در آن جلسه برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره، کشور ایران درخواست تحویل زمین و بستر ریل را ارائه دارد که نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد که برای آنکه امور مربوط به این خط ریلی پیش برود و عراق با ایران در خصوص این خط ریلی همکاری کند، باید مصوبه این خط ریلی در دولت عراق به تصویب برسد که وی وعده داد به سرعت این مصوبه را از دولت عراق می گیرد و به ایران ا علام می نماید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مصوبه چندی پیش از سوی هیأت وزیران عراق تصویب شد و طبق قاعده باید به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ می شد که پس از تصو یب طرح احداث راه آهن شلمچه-بصره در هیات دولت عراق ، ابلاغ شده است؛ براساس تفاهم نامه ای که دو طرف امضا نموده ایم باید مراحل اجرایی، نحوه تفاهم نامه و نحوه بازگشت سرمایه سرمایه گذار از سوی کشور عراق آنالیز گردد.

خادمی اظهار کرد: سرمایه گذار این پروژه ریلی ایرانی است و موضوع مهم تحویل اراضی به سرمایه گذار است تا عملیات اجرایی این خط ریلی شروع گردد.

وی گفت: خط آهن شلمچه-بصره یک پروژه فراملی و بین المللی است و از نظر ترانزیتی و کریدور ریلی تغییرات استراتژیک و راهبردی برای کشور ما خواهد داشت و ایران را به وسیله ریل به دریای مدیترانه و بنادر سوریه متصل می نماید و یک کریدور شرقی - غربی برای ایران فراهم می گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: بدین ترتیب از پاکستان یا بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس هر بار ریلی که از کشورهایی نظیر چین و آسیای میانه وارد کشورمان گردد، پس از عبور از شبکه ریلی عراق، به دریای مدیترانه و بنادر سوریه انتقال داده می گردد بنابراین این خط یک کریدور مهم شرقی - غربی است.

خادمی با اشاره به گفته های مدیرکل شرکت راه آهن عراق مبنی بر شروع آنالیز بندهای یادداشت تفاهم اجرایی کردن اتصال ریلی بین شلمچه و بصره، تأکید کرد: این تصمیم دولت عراق شروع پروژه خط آهن شلمچه-بصره را تسریع می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1494

به "مصوبه خط آهن شلمچه-بصره به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه خط آهن شلمچه-بصره به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ شد"

1 دیدگاه

ناشناس 3 مرداد 1400

تعلل عراق فقط موجب آسیب به دستاوردهای این کشور از این اتصال مشترک است !!!! این راه آهن عراق را مستقیما به شمال و شرق آسیا متصل می کند !!! حالتی که عراق از مسیرهای مشابه در کمترین وضع ممکن می تواند به نتیجه برسد !!!! تعلل نابهنگام هم موجب زمان بردن بیش از حد و امکان از دست دادن فرصت می شود !!!!

پاسخ به ناشناس
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید