خبرنگاران 100 طراح، لباس عاشورایی را تصویرگری کردند

به گزارش فروش برتر، تهران-خبرنگاران- مسابقه زنده طراحی تصویرگری لباس عاشورایی ویژه لباس اجتماع بانوان با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور 100 طراح در محل دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران 4 برگزار شد.

خبرنگاران 100 طراح، لباس عاشورایی را تصویرگری کردند

در این مسابقه زنده طراحی لباس که بیش از 100 شرکت کننده در آن حضور داشتند، طراحان بر اساس یکی از المان های عاشورایی طراحی لباس اجتماع بانوان را تصویرسازی و سپس آن را به صورت رنگی اجرا کردند.

در این مسابقه طراحی که تلاش شد در آن اصول طراحی حرفه ای به اجرا گذاشته شود ابتدا معیارهای تخصصی داوران به طراحان اعلام شد. این معیارها شامل موارد زیر بود:

1. در نظر دریافت نگاه حرفه ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس

2. خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح و تناسب رنگ

3. روانشانسی طرح متناسب با نوع پارچه و موضوع

4. دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس

5. استفاده از متدهای الگوسازی روز برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده

6. استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت براساس پارچه و متریال مورد استفاده

در ادامه موسسه شهرتاش عناصر مد نظر خود را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد تا بر اساس المان های پیشنهادی طراحان خلاقیت و ایده پردازی خود را به نمایش بگذارند.

نکته جالب توجه اینکه تابلوی عصر عاشورا یکی از آثار فاخر نگارگری استاد محمود فرشچیان را که موضوع آن بازگشت مرکب بی سوار امام حسین (ع) به سوی خیمه ها در عصر عاشورا است به عنوان یکی از المان ها به طراحان پیشنهاد شد.

لازم به ذکر است: تابلوی عصر عاشورا علاوه بر حس معنوی که به هر بیننده ای می دهد، دارای ویژگی های هنری بسیاری نیز هست. استفاده از کادر افقی یکی از ویژگی های مهم این اثر است و برخلاف دیگر آثار استاد فرشچیان که دارای کادر عمودی هستند، بیانگر نوعی ایستایی و از نفس افتادگی است.

همچنین ترکیب بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بی تابی و چرخش افراد به حول محوری واحد برای بیان سوگواری به شمار می رود. استفاده از رنگ های ملایم در زمینه تابلو بیان کننده خشکی بیابان کربلاست و نشان از تشنگی دارد و بهره بردن از رنگ های تیره نیز نشان از غم و اندوه بازماندگان است.

دیگر رنگ های به کار رفته در تابلو نیز حکایت مفصلی دارند .رنگ آبی یادآور حالتی فرا زمینی و فرا مادی برای مخاطب است، رنگی که به نوعی نمادی از معنویت است؛ رنگ سبز نیز در نمادشناسی به نوعی نقش تعادل را ایفا می کند البته نمادی از آگاهی نیز هست و رنگ سفید معمولا برای دادن ویژگی هایی چون پاکی، سادگی، معصومیت، تقدس، نجابت و ... استفاده می کند.

رنگ بنفش را نیز به نوعی نمادی ازعقل، معرفت، غم غربت، رنجش و سوگواری نیز می توان دانست. رنگ زرد نشان از نور خورشید، عقل، ایمان و ابدیت و رنگ قرمز هم نشانه ای از خون، شهادت و ... است. این توصیف ارزشمند از تابلوی استاد فرشچیان الهام بخش طراحان لباس در این مسابقه زنده بود.

لازم به ذکر است: طراحان پس از دو نوبت تلاش، کارهای خود را به داوران ارائه کردند و همینک این آثار در دست بررسی است اما داوری نهایی این مسابقه امروز 14 مهر ماه با نظارت مستقیم سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و حضور داوران در محل آموزشگاه شهرتاش انجام می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1030

به "خبرنگاران 100 طراح، لباس عاشورایی را تصویرگری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 100 طراح، لباس عاشورایی را تصویرگری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید