خبرنگاران اجرای هشت طرح پژوهشی لوبیا در خمین کلید خورد

به گزارش فروش برتر، خمین - خبرنگاران - رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین گفت: اجرای هشت طرح پژوهشی همزمان با شروع کشت لوبیا در این مرکز کلید خورد.

خبرنگاران اجرای هشت طرح پژوهشی لوبیا در خمین کلید خورد

عادل غدیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: این طرح های پژوهشی در ارقام لوبیای قرمز، چیتی و سفید است و با انجام آنها رقم های جدید این محصولات مقاوم به تنش خشکی معرفی می گردد و نمونه های اشاره شده در زمینه به زراعی همچون مقابله با آفات و بیماری های مهم لوبیا کاربرد دارند.

وی اظهارداشت: سه عنوان از این پژوهش های علمی به صورت ملی و با همکاری محققان و کارشناسان ایستگاه های تحقیقات کشور انجام می گردد و بقیهبا مشارکت پژئهشگران این پردیس به اجرا درمی آید.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین گفت: پژوهش های ملی در زمینه معرفی ارقام جدید لوبیا متحمل به تنش خشکی و قابلیت برداشت مکانیزه است.

غدیری ادامه داد: یک طرح مشترک با سازمان انرژی اتمی در مورد مبارزه با بیماری پوسیدگی و کنترل لیت بیماری در لوبیا اجرا می گردد.

وی ادامه داد: دو طرح دیگر نیز تحقیقی و ترویجی هستند و آخرین یافته های حاصل از پژوهش ها در این مرکز در مزارع برای کشاورزان به نمایش گذاشته می گردد تا صحت این یافته ها خارج از محیط تحقیقاتی مورد آنالیز قرار گیرد.

غدیری اعلام کرد: زمان اجرای طرح ها از 2 تا پنج سال هدفگذاری شده و ارایه طرح های مهم وکاربردی، برنامه ریزی برای اصلاح ارقام لوبیا و ارتباط با مراکز علمی معتبر از جمله ویژگی های منحصربه فرد این مرکز است.

پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی برای فراوری لوبیا در کشور است که فعالیت خود را با عنوان ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در سال 73 شروع کرد.

این ایستگاه 2 سال گذشته به عنوان پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین معرفی گردید.

7277/6013/

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 28

به "خبرنگاران اجرای هشت طرح پژوهشی لوبیا در خمین کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجرای هشت طرح پژوهشی لوبیا در خمین کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید