انتصار: تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس باعث افزایش تنشها در منطقه می شود

به گزارش فروش برتر، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا می گوید در صورت اجرای طرح مورد نظر واشنگتن برای امنیت خلیج فارس این طرح به تنش موجود در منطقه خواهد افزود و بی ثباتی را در منطقه افزایش خواهد داد.

انتصار: تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس باعث افزایش تنشها در منطقه می شود

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در کمتر از یک ماه، سه طرح برای آنچه تامین امنیت در خلیج فارس خوانده می شود، منتشر شده است. اولین طرح را آمریکا پیشنهاد کرد؛ دومی را بریتانیا و سومی را روسیه. پیشنهاد دوم که مبدع آن بریتانیا بود به این دلیل طرح شد که لندن بیان نمود می خواهد با کشورهایی ائتلاف داشته باشد که نگاه شان به برجام، شبیه نگاه لندن باشد. این اقدام بریتانیا نشان می داد که حداقل در ظاهر بریتانیا و متحدان اروپایی اش با آمریکا هم راستا نیستند .

در گفت وگو با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا به طرحهای امنیتی مطرح شده کنونی درباره خلیج فارس پرداخته ایم.

ایالات متحده آمریکا در صدد تشکیل ائتلافی نظامی در خلیج فارس است. هدف از این اقدام چیست؟

گفته شده هدف این ائتلاف حفظ امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج فارس است، اما در واقع هدف آمریکایی ها از تشکیل این ائتلاف ایجاد پوششی برای مشروعیت سازی و بین المللی کردن سیاست تقابل یکجانبه در راستای فشار حداکثری علیه ایران است .

در صورت اجرای طرح مورد نظر واشنگتن، این طرح به تنش موجود در خلیج فارس خواهد افزود و بی ثباتی را در منطقه افزایش خواهد داد .

طرح دیگری که این روزها برای امنیت منطقه خلیج فارس مطرح شده از سوی انگلستان است. فرانسه اعلام کرده در این ائتلاف مشارکت می کند و آلمان هنوز مردد است. چرا انگلستان این طرح را بدون حضور آمریکا پیشنهاد داده است؟

بریتانیایی ها می خواهند نشان دهند که طرح شان مستقل از آن چیزی است که واشنگتن دنبال می کند، اما نباید گول این نقشه بریتانیا را خورد. در نهایت بریتانیا و یا ائتلاف دیگر کشورهای اروپایی همراه و بسیار نزدیک با آمریکا خواهند بود و از واشنگتن پیروی خواهند کرد .

اروپایی ها و بویژه بریتانیا یک بازیگر درجه دو در نظام بین الملل به شمار می روند و در سیاست های خود بویژه در رابطه با ایران و آمریکا بصورت مستقل عمل نمی کنند .

طرح دیگری برای منطقه خلیج فارس از سوی روسیه مطرح شده که به دیدگاه ایران در این مورد نزدیک است. در طرح روسیه قدرت های فرامنطقه ای فقط نقش نظارتی- و نه نقش مداخله گر- در امنیت خلیج فارس ایفا می کنند. چقدر این طرح در حال حاضر عملیاتی و ممکن است؟

من طرح پیشنهادی روسیه را در همان ابتدایی که مطرح شد، مطالعه کردم. با اطمینان خاطر باید بگویم که طرح روسیه بسیار بلندپروازانه و بسیار پیچیده تر از آن طرحی است که از سوی بریتانیا و آمریکا ارائه شده است .

طرح روسیه به دنبال تامین منافع همزمان چندین بازیگر منطقه ای و حل برخی مسائل و موضوعات چندجانبه پیچیده در منطقه است. به هر حال با توجه به شرایط فعلی و تنش موجود در خلیج فارس، اجرای این طرح آسان نیست و در حال حاضر این طرح قابلیت اجرایی ندارد .

دیدگاه ایران این است که امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای خود منطقه تأمین شود. این طرح چقدر در حال حاضر عملیاتی است؟

ایران همیشه یک نگاه ثابت و منسجمی به ساختار امنیتی در خلیج فارس داشته است. اما به مانند طرح روسیه، دیدگاه ایران نیز به نظم امنیتی خلیج فارس بر اساس یک ساختار منطقه ای و در عین حال تلفیقی و چندجانبه است و اجرای چنین طرحی با وضعیت روابط فعلی در منطقه بسیار سخت و سخت است .

چند کشور عربی در خلیج فارس، امنیت خود را به منافع و حضور نظامی آمریکا در منطقه گره زده اند و این درست در مقابل همان چیزی است که ایران همیشه پیشنهاد داده است .

نیروهای نظامی آمریکا بعد از 16 سال مجدداً به عربستان بازگشتند. این موضوع چه تأثیری بر امنیت منطقه می گذارد؟

تعداد نیروهای آمریکایی در عربستان به نسبت کم و محدود است. آمریکا نیروهای نظامی بیشتری در دیگر کشورهای عربی منطقه در مقایسه با عربستان مستقر کرده است .

به هر حال، استقرار اخیر نیروهای امریکایی در عربستان تنش ها را در منطقه افزایش خواهد داد و نشانه دیگری از تقابل جویی واشنگتن و نظامی گری در سیاست خارجی آمریکا در جنوب غرب آسیا است .

منبع:فارس

،

بازگشت به صفحه رسانهها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 133

به "انتصار: تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس باعث افزایش تنشها در منطقه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتصار: تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس باعث افزایش تنشها در منطقه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید