احتمال وقوع آتش سوزی گسترده در تالاب پریشان

به گزارش فروش برتر، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون، با اشاره به افزایش تراکم گیاهان در بستر دریاچه پریشان و فزونتر شدن احتمال وقوع حریق در این منطقه، از ایجاد آتش بُر، در حریم آن تالاب با هدف ممانعت از بروز خسارت ناشی از حریق اطلاع داد.

احتمال وقوع آتش سوزی گسترده در تالاب پریشان

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی کازرون، ایران محبوب گفت: با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری کازرون، هشت و نیم کیلومتر آتش بُر در محدوده حریم دریاچه پریشان ایجاد شده است.

وی این اقدام را در راستایی جلوگیری از وقوع حریق و لطمه های جبران ناپذیر آن در عرصه های زیست محیطی عنوان و افزود: این اقدام در مراتع دهستان فامور و روستاهای زوالی و شهرنجان و دیگر روستاهای فامور، در اطراف دریاچه پریشان ایجاد شده است.

محبوب با اشاره به مصوبه اخیر ستاد مدیریت بحران شهرستان کازرون مبنی بر احداث آتش بُر، در حریم دریاچه حفاظت شده پریشان، به شرایط حساس پوشش گیاهی خشک شده در بستر دریاچه پریشان و احتمال بروز آتش سوزی گسترده در این منطقه، اشاره و افزود: امکانات کنونی جوابگوی حوادثی نظیر حریق در تالابی به وسعت پریشان نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون لزوم تأمین تجهیزات و ابزار مناسب برای ممانعت از وقوع و مقابله با آتش سوزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش گرمای هوا و تراکم پوشش گیاهی به دلیل بارندگی در ماه های گذشته، احتمال بروز حریق در بستر تالاب پریشان را افزایش داده است.

وی ضمن اشاره به فعالیت های پیشگیرانه در منطقه حفاظت شده تالاب پریشان و قرق شبانه روزی اکیپ های اطفا حریق منابع طبیعی در این منطقه، گفت: به دلیل بارندگی های انتها سال گذشته و ابتدای سال جاری، در بستر تالاب، علف های فصلی و درختچه های گز به وفور رشد نموده و این مسئله محیط مستعدی برای آتش سوزی در این دریاچه ایجاد نموده است.

محبوب افزود: در صورت بی احتیاطی، حتی یک جرقه می تواند موجب آتش سوزی گسترده ای شده و در مدت زمان کوتاهی به چندین هکتار از مراتع تالاب آسیب برساند.

وی ضمن اشاره به آتش سوزی زیر سطحی تالاب پریشان در تابستان سال گذشته و همکاری های گسترده نیروهای منابع طبیعی با محیط زیست در این منطقه، گفت: گرچه این دریاچه جز مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت اداره محیط زیست فارس است اما تمام نیروهای منابع طبیعی استان در چهار چوب همکاری جمعی زیست محیطی در کنار سایر نهادهای امدادی و گروه های مردمی آماده همکاری برای پایداری و حفاظت از مناطق طبیعی و زیست محیطی استان هستند.

به گزارش خبرنگاران، دریاچه پریشان، از بزرگترین تالاب های ایران و جز مناطق حفاظت شده بود که بر اثر خشکسالی های مداوم و برداشت بی رویه و چاه های غیرمجاز، کاملاً خشک شد و علی رغم بارندگی های مناسب انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری، آبگیری نشد.

این تالاب بزرگ که در ضلع شرقی شهرستان کازرون و جنوب غرب شیراز واقع شده است، حدود چهار هزار و 500 هکتار وسعت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 3

به "احتمال وقوع آتش سوزی گسترده در تالاب پریشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وقوع آتش سوزی گسترده در تالاب پریشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید