آیین نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها و اصلاح اساسنامه صندوق توسعه تصویب شد

به گزارش فروش برتر، دکتر علی اصغر مونسان عصر روز چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400، با اعلام این خبر اضافه نمود: هیئت وزیران در راستای معرفی، ترویج و آموزش میراث فرهنگی ناملموس (معنوی)، حمایت هرچه بیشتر از این میراث در قالب قوانین و مقررات کشور و نیز تقویت ظرفیت کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس، با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تصویب آیین نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری ها و دهیاری ها موافقت کرد.

آیین نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها و اصلاح اساسنامه صندوق توسعه تصویب شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: بر اساس این آیین نامه، این وزارتخانه موظف است با همکاری دستگاه های عضو کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس نسبت به برنامه ریزی، ارائه ساز و کار اجرایی، تصویب الگوی مشارکت، نظارت، پایش و روزآمدسازی آن به وسیله کارگروه فوق اقدام کند.

او گفت: همچنین دستگاه های اجرایی موظفند ادارات و نهادهای تابعه خود را در سطح استانی با هدف معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس فعال نموده و اقدامات لازم را با همکاری و نظارت وزارت میراث فرهنگی به انجام برسانند.

دکتر مونسان ادامه داد: علاوه بر این، در راستای بومی سازی مشارکت و تقسیم کار محلی بین دستگاه ها با هدف معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس در سطح شهرستانی، وزارت مزبور موظف است با همکاری وزارت کشور و دیگر دستگاه های عضو کارگروه ملی، کارگروه مشارکت در پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستاها را به ریاست فرماندار شهرستان مربوطه و بدون توسعه ساختار اداری تشکیل دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: این کارگروه انجام وظایفی چون شناسایی، برنامه ریزی و هماهنگی برای برگزاری آیین های سنتی، هنرهای نمایشی و مراسم ویژه میراث فرهنگی ناملموس، اختصاص مراکزی برای حمایت، ترویج و توسعه مهارت های مرتبط با صنایع دستی سنتی، حمایت از استادکاران هنرهای سنتی و حاملان میراث فرهنگی ناملموس (گنجینه های زنده بشری) و ... را بر عهده دارد.

مصوبه هیئت وزیران درباره صندوق توسعه

او همچنین به دیگر مصوبه روز چهارشنبه هیئت وزیران اشاره نمود و ادامه داد: هیئت وزیران به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نسبت به اصلاح اساسنامه صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اقدام کرد.

دکتر مونسان به سابقه تشکیل این صندوق اشاره نمود و گفت: این صندوق به استناد بند ز ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه به منظور معین و اعطای مجوز کاربری و بهره برداری مناسب و خردمندانه از بناها و اماکن تاریخی در سال 1384 تشکیل شد و متعاقب آن به استناد ماده 8 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم فعالان صنایع دستی و فرش دستباف از صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن فرهنگی - تاریخی به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تغییر نام یافته است و در جلسه هیئت وزیران، اساسنامه این صندوق با در نظر دریافت نظرات شورای نگهبان به تصویب رسید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بر اساس این اصلاحیه، وظایف و اختیارات صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط و موازین شرعی تعریف می گردد.

او اضافه نمود: از جمله این وظایف، می توان به معین و اعطای مجوز کاربری و بهره برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، واگذاری بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی در اختیار صندوق به اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت بخش غیردولتی داخلی و خارجی و نیز عضویت در سازمان ها و نهادهای بین المللی مرتبط با موضوع فعالیت های صندوق، اشاره نمود.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همچنین معین نماینده یا نمایندگان مورد وثوق و امین برای شرکت در مجامع و هیئت مدیره های شرکت های وابسته در صورت لزوم، از جمله وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شمار می رود.

دکتر مونسان اضافه نمود: علاوه بر این، مدیرعامل می تواند با مسئولیت خود، بخشی از اختیارات خود را به هر یک از مدیران و کارکنان مورد وثوق و امین صندوق واگذار کند. ضمن اینکه منابع اقتصادی صندوق با رعایت ماده (8) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی تعریف می گردد.

او اظهار داشت: همچنین بر اساس این اصلاحیه، منابع اقتصادی صندوق با رعایت بند ت ماده 100 قانون ششم توسعه و ماده 8 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب سال 1396 تامین می گردد. ضمن این که در اساسنامه صندوق در مورد وظایف هیئت مدیره، اتخاذ تصمیم درباره ایجاد موسسات و یا شرکت های وابسته برای تحقق اهداف صندوق به صندوق واگذار شده است.

میراث آریا

منبع: گردشبان
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 1409

به "آیین نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها و اصلاح اساسنامه صندوق توسعه تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها و اصلاح اساسنامه صندوق توسعه تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید