آزمایش بزاق هم می تواند عفونت ویروس کرونا را شناسایی کند

به گزارش فروش برتر، نتایج یک آنالیز جدید نشان می دهد یک آزمایش بزاق ایجاد شده بوسیه پژوهشگران دانشگاه ییل دست کم به همان اندازه نمونه گیری از ترشحات بینی می تواند عفونت ویروس کرونا را شناسایی کند.

آزمایش بزاق هم می تواند عفونت ویروس کرونا را شناسایی کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی این یافته ممکن است به امکان استفاده بیشتر از نمونه های که خود اشخاص جمع می نمایند، برای انجام آزمایش ویروس کرونا یاری کند.

پژوهشگران دانشگاه ییل در آمریکا در نامه ای به ژورنال پزشکی نیوانگلند درباره انجام این آزمایش در 70 بیمار گزارش داده اند. این بیماران قبلا با استفاده از نمونه گیری از ترشحات بینی دچار عفونت کروناویروس جدید عامل بیماری کووید-19 تشخیص داده شده بودند.

یک تا 5 روز پس از تشخیص، آزمایش نمونه های بزاق 81 درصد این افراد از لحاظ ویروس کرونا مثبت بود، در حالیکه این میزان با سواب بینی (نمونه گیری از ترشحات بینی) 71 درصد بود.

کارشناسان می گویند این یافته ها پیشرفت مهمی در انجام آزمایش برای شناسایی عفونت کروناویروس جدید است.

قبلا پژوهشگران در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا نیز کوشش های برای استفاده از نمونه های بزاق برای شناسایی عفونت کووید-19 انجام داده بودند.

شیوه ای که پژوهشگران دانشگاه ییل استفاده کردند، می تواند به حل مشکل کمبود تجهیزات پزشکی برای انجام آزمایش کرونا هم یاری کند. برای مثال این پژوهشگران از لیوان های استریل که در آزمایشگاه ّا برای جمع آوری ادرار استفاده می شوند، برای گردآوری نمونه های بزاق استفاده نموده بودند.

این پژوهشگران قبلا مجوز اضطراری برای استفاده از یک پروتکل آزمایشی مربوط به نام SalivaDirect را از سازمان غذا و داروی آمریکا به دست آورده بودند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید این پنجمین آزمایشی است که برای استفاده از بزاق به عنوان نمونه ای برای آزمایش کووید-19 تایید نموده است.

اما شیوه مورد استفاده از پژوهشگران دانشگاه ییل با شیوه سایر آزمایش های تشخیصی متفاوت است.

این پژوهشگران پلتفرم آزمایشی شان را با استفاده از چندین ماده شناساگر معمول و در دسترس طراحی و تایید نموده اند.

این پژوهشگران می گویند SalivaDirect یک پروتکل است، نه یک کیت و هدف از ایجادش این است که سایر موسسه های پزشکی نیز بتوانند آزمایش ارزان قیمت بر اساس بزاق را انجام دهند.

این پروتکل به صورت منبع باز در اختیار همه قرار گرفته است و هم اکنون دانشگاه ایلینوی در امریکا با استفاده از آن آزمایش بزاق خاص خودش را برای شناسایی ویروس کرونا ساخته است.

کارشناسان می گویند انتشار نتایج این پژوهش ممکن است به استفاده گسترده تر از آزمایش های بزاق برای شناسایی ویروس کرونا یاری کند.

آزمایش بزاق از این لحاظ اهمیت دارد که بزاق عامل اصلی انتقال دهنده ویروس کرونا است. از طرف دیگر پاسخ قطعی تری درباره وجود داشتن یا نداشتن عفونت به دست می دهد.

دسترسی بیشتر و آسانی آزمایش های کووید-19 برای انجام غربالگری گسترده برای جلوگیری از انتشار ویروس لازم است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: forushebartar.ir شناسه مطلب: 974

به "آزمایش بزاق هم می تواند عفونت ویروس کرونا را شناسایی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش بزاق هم می تواند عفونت ویروس کرونا را شناسایی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید